Branchen glad for nye vægtgrænser
Der er ros fra branchen til aftalen, der hæver grænserne for akseltryk og totalvægt.
DTL roser transportministeren og partierne bag trafikforliget, der vil gavne transporterhvervets produktivitet.
»Med øget totalvægt og akseltryk kan branchen med ét komme et godt skridt fremad,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
»Transportvirksomhederne kan se frem til lavere omkostninger i forbindelse med transporten, hvilket vil forøge effektiviteten. Miljøet vinder også ved politikernes beslutning, for nu kan lastbilernes lasteevne udnyttes optimalt. Det betyder, at der vil være behov for færre lastbiler til at transportere den samme mængde gods, og det vil bl.a. reducere CO2-udslippet,« fortsætter han.
[pic:16317]Ansvar og forretning
Også ITD hilser nyheden velkommen.
»Vores beregninger har for længst dokumenteret, at der er store energibesparelser at hente ved at udnytte vogntogenes kapacitet bedre. Det er et klokkeklart eksempel på, at miljømæssigt ansvar og god forretning går hånd i hånd, og derfor det yderst glædeligt, at beslutningen nu endelig er taget,« siger formand Mogens Therkelsen.
Hos ITD noterer man dog, at forliget ikke umiddelbart lægger op til forhøjelser for alle relevante køretøjer.
»Nogle af de gængse vogntog synes beklageligvis at være gledet ud under forhandlingerne. Særligt forslaget om at øge totalvægten for seks-akslede vogntog fra 48 til 50 tons ville have været en stor gevinst for miljø og effektivisering,« siger Mogens Therkelsen.
[add:209]