23948sdkhjf

Debat: Nemt at sige "hvad sagde jeg"

Det vil være for nemt at sige "hvad sagde jeg", dengang 3F's forhandler Jan Bertelsen efter indgåelsen af de nye overenskomster sad sammen med Hans Skov Christensen og fortalte om alle de nye lyksaligheder, den nye overenskomst indebar af muligheder for at komme løndumping til livs.

Mine kommentarer dengang var, at jeg ville garantere for, at Hans Skov Christensen (HSC) havde trukket det længste strå i den sag. For det første så er HSC en snu rad, når det drejer sig om forhandling, og for det andet så ønsker DI/DI Transport overhovedet ikke at komme problemet til livs, ligesom man heller ikke efterfølgende ønskede kontrolregler, der kunne kontrollere cabotagereglerne.

Men allermest fordi Hans Skov Christensen om nogen kendte til dobbelmoralen i 3F, nemlig denne, at de ville aldrig komme ud og kontrollere nogen steder.

Og så skal man jo ikke glemme, at DI Transport skal jo indvillige i, at en undersøgelse igangsættes.

Så 3F's sejr var til at overskue.

Men det forunderlige er, og til underbyggelse af den berettigede kritik, der har været fremført her på siden, så markerede 3F sig heller ikke/fastholdt krav i cabotageforhandlingerne, som sammen med FDL´s krav kunne have gjort en overkommelig kontrol mulig.

Jeg må give begge indlæg her på siden angående 3F's manglende mod til at gøre noget ved problemet helt ret. Jeg nægter at tro på, at det er manglende evne til at sætte disse ting sammen til det mønster, der klart anskueliggøres af forfatterne til nærværende indlæg, nemlig afskedigelse af chauffører ansat hos overenskomstlydige vognmænd til fordel for endnu flere lokumsaftaler, hvor den ene part som oftest er et 3F-medlem.

Det afføder vel helt naturligt spørgsmålet om, hvorfor man aftaler en overenskomst overhovedet. Og man undrer sig såre, når man så i tilgift hertil kalder sig Danmarks Stærkeste Fagforening.

Og mon ikke medlemsflugten fra 3F vil fortsætte, ligesom man kunne have lyst til at opfordre de danske vognmænd, der endnu har haft kræfter til at knokle en overenskomstmæssig løn hjem til chaufførerne, at overveje deres medlemsskab af deres arbejdsgiverforening.


Christian Jensen, formand for FDL
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

[add:236]

[add:233]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.075