Debat: Bliver vi aldrig klogere?
Redaktionen har modtaget følgende debatindlæg:
Bliver vi da aldrig klogere?
Filter eller ej er jo en smagssag, og jeg vil ikke kommentere, hvordan DSV behandler sine underleverandører, så her er nogen fakta, som måske ikke har så meget med filtre at gøre, men er, som jeg ser det.
Jeg har aldrig kørt for DSV, så jeg har ikke noget i klemme dér. DSV har gjort det helt formidabelt, det er et firma, vi i Danmark kan være stolte over, de har vækstet og er blevet internationale ud over alle grænser, stor respekt for det.
Jeg har nu hørt på, at vognmænd presses, lige siden min far startede som vognmand for 45 år siden, så der er vist ikke meget nyt i det. Hvis der stadig ikke er nogen, der har forstået, at firmaer som DSV, speditører mm. skal købe billigst muligt ind, også på vognmandssiden, så synes jeg, de skal aflevere den grønne tilladelse.
Det er ganske frivilligt at køre som undervognmand, vi har selv 7 undervognmænd hos os med hver sin bil, de bliver behandlet som vores ansatte, tjener nok til at kunne holde ferie/fri, skifte bilerne ud osv., og selvom det havde været nemt at presse dem 10-15 procent ned i krisen her, har vi ikke gjort det. Til gengæld kan jeg stadig forvente høj standard, og at de kommer hver dag.
Det er logisk, at skal du kunne disponere alle biler, skal de kunne køre alle steder, så kravet om filter er logisk nok. Om der så er råd til det, er naturligvis en anden sag.
Det undrer mig, at de vognmænd, der kører for DSV, ikke for længe siden har lavet en interesseorganisation, som forhandler og mægler i forhold til DSV. Uden at der er nogen sammenligning i øvrigt, så kørte min far i mange år for DSB Gods, og her blev der stiftet en forening for de vognmænd, der kørte fos DSB, med fælles solidaritet, hvor min far i rigtig mange år var formand. Herigennem blev der løst mange opgaver, hvor foreningen gik ind og forhandlede fælles betingelser osv.
Jeg er da sikker på, at DSV som den moderne virksomhed, de er, gerne vil i dialog og lave konstruktive løsninger med deres vigtigste partner, vognmanden, så det er bare at komme i gang. Udviklingen med "fremmede" biler bliver aldrig vendt igen, tværtimod, i vores lille niche, hvor jeg kører, har vi mange transporter fra A til B - ren terminalkørsel, og her er det fuldstændigt ligegyldigt, hvem der trækker traileren. Lige nu er det en dansker, men fremadrettet, for at kunne konkurrere med de øvrige aktører, så bliver det nok ændret hen ad vejen.
Så kære vognmænd/kollegaer/konkurrenter, I vælger selv, hvor I kører, for hvem I kører, og har retten til at stoppe, når I vil, eller kassen løber tom. Husk så også, at menns I kører med underskud, fifler med udefradrag til ansatte, bruger dobbeltskiver, to førerkort og alle de andre daglige tiltag i kampen for overlevelse, så påtvinger I en unfair konkurrene over for alle andre i branchen, som skal og vil følge reglerne.
Det er naturligvis ikke alle, der benytter den slags, men inden man skyder skylden på al elendighed på DSV og de stakkels udenlandske nomader, hvis vilkår ingen af os ønsker at arbejde under, så kig lige i spejlet om morgenen, der står personen, som kan ændre dit liv og dagligdag, hverken DSV, samfundet eller nogen andre.
Men vi lærer det nok aldrig, vognmænd og chauffører har altid taget hinanden i hånden og ledt efter lavest mulige fællesnævner, og hvor gærdet var lavest, og gerne med så mange ulovligheder som muligt, så vi kan få prisen ned.
Vi er samfundets vigtigste erhverv, men vi har den laveste respekt for vort eget fag og virke både i egne rækker og set fra verden uden for transportbranchen. Der burde jo stå på alle varer, "uden transport ingen værdi".
Nå, det blev lidt langt og havde ikke meget med filtre at gøre. Filterdebatten kan vi jo tage en anden gang, det er sikkert velment med filtre, men der er mange andre tiltag, hvor gevinsten ville være større for samfundet end lige med filtre på alle lastbiler.
Jens-Ole Larsen
Dalsvinget 22
4200 Slagelse
[add:209]