Femern-forbindelse ramt af EU's sparekniv
EU-Kommissionen har valgt at skære ned i de lovede økonomiske bevillinger til 23 infrastrukturprojekter i EU, som ikke er kommet i gang efter planen. Pengene til at gøre projekterne færdige må de enkelte lande nu selv finde.
Dette blev konsekvensen af EU-Kommissionens midtvejsevaluering af 92 infrastrukturprojekter i det trans-europæiske transportnetværk. Netværkets opgave er at sørge for en effektiv og mobil transport mellem de enkelte EU-lande – både via vej, bane, sø og luft.
Et af de berørte projekter er Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Med EU-Kommissionens beslutning er den økonomiske støtte fra EU på 73,2 mio. euro blevet fjernet. Det svarer til godt en 1/3 af de investeringer, som er nødvendige for at komme i gang med Femern-projektet. Det er den suverænt største af de nedskæringer, som EU-kommissionen har foretaget.
»Uden penge fra EU kan det blive svært for EU-landene at færdiggøre de planlagte infrastruktur-projekter, og det vil gå ud over transporten mellem de enkelte EU-lande. Femern-forbindelsen er i den sjældne kategori af grænseoverskridende infrastruktur-projekter, der kan skabe dynamik i en region, der spænder over to lande. Konkret for DTL's medlemmer vil Femern-forbindelsen betyde, at de får nemmere adgang til det europæiske marked,« siger adm. direktør i DTL Erik Østergaard.
[add:209]