23948sdkhjf

Debat: Drop højere akseltryk

Højere totalvægt og akseltryk er et ønske fra branchens organisationer, som omtalt her på siden forleden. Men et par læsere har vendt sig stærkt imod forslaget:

Fint nok med højere totalvægt; men stop al snak om højere akseltryk. Vejene kan ikke bære mere, og de singlemonterede 10- og 11-tons-aksler sætter deres tydelige spor overalt i landet.

Frankrig var et land, hvor en 2-akslet forvogn var på 19 tons totalvægt, fordelt på 6 tons foraksel og 13 tons bagaksel. Overalt var der dybe sporriller. Det er ikke ønskværdigt i Danmark; det er slemt nok i forvejen med den vedligeholdelsesstandard, især kommunerne udviser.

Længere vogntog, flere aksler og højere totalvægt; dét er noget, der kan fremme ekspeditionen; men ikke højere akseltryk.

Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup

Sikke dog en latterlig ide. Hvem kommer til at tjene på en forhøjelse at totalvægten? Det gør kunden - der findes ingen vognmænd, der har nosser til selv at beholde den teoretiske fortjeneste.

Det betyder blot, at om få år er der ingen, som kan eksistere med et vogntog på 48 ton. Så kan vi lige så godt øge totalvægten til 96 ton - så kan vi spare præcis 50 procent af alle lastbiler på vejene.

Med sådan et udspild fra "vores" organisation føler jeg mig da 100 procent sikker på, at jeg gjorde det rigtige, da jeg meldte mig ud af DTL.


Per Nielsen
Søgårdsvej 10, Undløse
4340 Tølløse

[add:235]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062