Kattegatbro styrker Nordjylland
Formand for Regionsrådet i Region Nordjylland, Ulla Astman (S), er indtrådt i Kattegatkomitéens formandskab. Hun mener, at en fast Kattegatforbindelse vil styrke Nordjylland og have en positiv effekt på de såkaldte yderområder.
Mens nogle ser Kattegatbroen som et østjysk ønske, er den nordjyske regionsrådsformand, Ulla Astman, af en anden opfattelse. Hun er trådt ind i Kattegatkomitéens formandskab for at styrke Nordjylland.
Positiv udvikling
»En fast forbindelse over Kattegat vil ikke bare skabe en ny metropol i Danmark og styrke de nuværende vækstområder. Broen vil også have en positiv effekt i Nordjylland og i de såkaldte yderområder«, forklarer den socialdemokratiske regionsrådsformand, Ulla Astman.
»I Nordjylland vil en Kattegatbro have positiv indvirkning på mobiliteten og erhvervsudviklingen primært uden for Aalborg, vestligt og sydligt i Region Nordjylland. Men også i Vendsyssel og omkring motorvejsstrækningerne E45 og E39 er der interesse og udviklingsmuligheder ved en Kattegatbro«, forklarer Ulla Astman.
Derfor ser hun arbejdet omkring en fast Kattegatforbindelse som et nordjysk anliggende, der kræver politisk engagement.
»Jeg mener, det er vigtigt at vise, at broen ikke bare er et århusiansk ønske. Kattegatbroen er i Region Nordjyllands og hele Danmarks interesse«, lyder det.
Skal binde landet sammen
Hvis der ikke træffes en politisk beslutning om at bygge en Kattegatforbindelse vil udviklingen i Danmark blive centreret, og hele områder vil blive hægtet af udviklingstoget, frygter Ulla Astman.
»Hvis vi ikke får en fast Kattegatforbindelse, er jeg dybt bekymret for erhvervsudviklingen helt fra området nord for Århus og op efter. Der er virkelig brug for en fast forbindelse, der styrker hele Jylland og samtidig sikrer, at landet ikke knækkes over rent udviklingsmæssigt«, advarer regionsrådsformanden.
Derfor giver hun heller ikke meget for de nordjyske bekymringer omkring Kattegatforbindelsens negative indvirkning på Aalborg Lufthavn.
Mindre CO2-udledning
»Nogle er bekymrede for Aalborg Lufthavn i forhold til en Kattegatbro. Den bekymring kan jeg godt forstå, men der er en fordel ved at stige på toget i stedet for flyet. Vi kommer til at udlede mindre CO2, og i fremtiden bliver det kun endnu vigtigere at forurene så lidt som muligt. Vi kan lige så godt begynde at tænke over, hvordan vi kan forurene mindre end nu. Og Aalborg Lufthavn har også et stigende antal udenrigsflyvninger til for eksempel charterrejsemål, så jeg frygter ikke, at Kattegatbroen vil tage livet af lufthavnen«, siger Ulla Astman.
Tættere på beslutningerne
Der ligger en klar strategi bag regionsrådsformandens indtræden i Kattegatkomitéens formandskab. Ulla Astman vil sikre og styrke de nordjyske interesser i projektet.
»Ved at træde ind i Kattegatkomitéens formandskab forventer jeg at kunne påvirke de reelle beslutningstagere. Dertil regner jeg med at komme i dialog med de erhvervsfolk, der har interesser og kompetencer inden for området. En Kattegatbro handler ikke bare om at styrke et ”Storårhus” og Region Midtjylland. Vi skal brede perspektivet mere ud og se projektet i et større, nationalt perspektiv«, pointerer Ulla Astman.
I større sammenhæng
Derfor mener hun også, det er vigtigt at se en fast Kattegatforbindelse i sammenhæng med andre trafikinvesteringer som en tredje Limfjordforbindelse og jernbanenettet, der samlet set vil være med til at skabe udvikling i hele landet.
[add:180]