DTL afviser problemer med vinterkørsel
»Vintertjeneste, der udføres af danske vognmænd, er ikke den rene cowboykørsel, blot fordi kørslen er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne«, siger DTL's vicedirektør Morten Lindbo som reaktion på det "skrækscenarium", som ledende overlæge Niels Kærgaard Jørgensen fra Arbejdsmedicinsk Klinik på Nykøbing Falster Sygehus ifølge Lindbo maler af branchen.
Overlægen ønsker langt større fokus på søvn og hvile i transportbranchen og har sidste vinter kritiseret transportbranchen for at tilsidesætte disse behov, når sneen skal fjernes, og vejene skal saltes.
Morten Lindbo peger på, at chaufførerne faktisk altid er omfattet af arbejdsmiljølovens 11 timers-regel, og han finder i øvrigt overlægens udmeldinger groft generaliserende og medvirkende til at tegne et billede af en ansvarsløs branche.
»Ingen ansvarlig vognmand kan selvfølgelig holde til, at chaufførerne falder i søvn bag rattet, og det har, så vidt jeg ved, ikke været tilfældet endnu. Det danske vognmandserhverv udfører hvert år tusindvis af timers vintertjeneste til gavn for andre trafikanter og er dermed også medvirkende til trafiksikkerhed. På den baggrund er det groft at skulle høre en læge udlægge det, som om tunge lastbiler vælter rundt i trafikken om vinteren med søvndrukne chauffører bag rattet«, siger Morten Lindbo.
Morten Lindbo fortsætter:
»Nu er det også sådan, at hvis en chauffør mellem to kørsler med vintertjeneste udfører den mindste smule kørsel, der ikke er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, ja så fanger bordet. Chaufføren skal holde pauser samt dagligt og ugentligt hvil efter reglerne, og det kan ikke udskydes«.
[add:177]