Første modulvogntog til Padborg-vognmand
Vognmand Erik Petersen, Padborg, har fra Lastas A/S i Hedensted netop fået leveret en Kel-Berg to-akslet link-trailer i en opbygning til kørsel som modulvogntog.
Link-trailere er blevet populære som modulvogntogs-løsning i Danmark, fordi de er nemme at betjene, når der skal kobles om fra det danske modulvogntogs-net til det almindelige vejnet.
Link-traileren har en totalvægt på 36.000 kg og en udvendig chassislængde på 8050 mm. Chassiet er opbygget med længdevanger opsvejset i I-profil.
Der er monteret stærke tværvanger og forstærkninger, som giver et yderst stabilt chassis, og desuden monteret underkøringskofanger og cyklistværn, som de danske regler foreskriver.
Bunden består af 28 mm hårdttræsplanker, som er nedlagt i galvaniserede omegaprofiler. For at sikre lasten bedst muligt er der monteret 2x7 binderinge, tre par færgeringe, samt to trækkroge bagerst i traileren.
[pic:16254]Akslerne er to ni tons SAF-aksler med tromlebremse, og traileren er monteret med original SAF luftaffjedring. Gardintraileren er udstyret med skyde-gardinsider, udført i kvalitetsdug og blandt andet forsynet med toprullere, udført i slagfast plast med stålkuglelejer.
Link-traileren er det første modulvogntog, som vognmand Erik Petersen har fået leveret, og jomfruturen gik til Sverige. Erik Petersen A/S er grundlagt i 1963, og beskæftiger sig blandt andet med lagerhotel, distribution af stykgods, samt containerkørsel.
Firmaet råder over 32 køretøjer – og nu altså også et modulvogntog.
[add:180]