Volvo indleder metangas-prøver
Sidste uge startede Volvo Trucks’ offentlige feltprøve med metandiesellastbiler, som kan køre på flydende metangas. Samtidig indvies Sveriges første tankstation for flydende metangas i Göteborg.
Det er et revolutionerende skridt i udviklingen af gas til tunge køretøjer, da gas i flydende form i kombination med metandieselteknologi giver en fordoblet rækkevidde sammenlignet med traditionelle gaslastvogne.
»Øget brug af gas er en overgang til klimaneutrale transporter,« udtaler Lars Mårtensson, miljøchef i Volvo Trucks.
Biogas tager fart
»Vi ser allerede, hvordan produktion af biogas begynder at tage fart i mange lande. Vi befinder os i en overgangsperiode – fra årtier med afhængighed af olie til et samfund der baserer sig på vedvarende brændstoffer. Når lastbilerne kan køre på 80 procent ren biogas og 20 procent ren biodiesel, bliver CO2-udslippet 80 procent lavere end ved konventionel dieseldrift.«
Det er tre Volvo FM-lastvogne med 13-liters motorer, som testes i feltprøven. Teknikken bygger på Volvos gennemtestede Euro5-dieselmotor, som er ombygget til gasdrift.
Feltprøvebilerne er udstyret med specielle tanke til flydende metangas, som er det optimale metandieselbrændstof. Med flydende metan og diesel i forholdet 75-25 er rækkevidden for en lastvogn i langturs- og bytrafik 500-1000 km, afhængig af kørselsforholdene.
Det er en fordobling i forhold til de metandiesellastbiler, som kører på komprimeret gas, og fire gange længere end gaslastvogne med ottomotor.
Tankstation indvies
Feltprøvebilerne køres af transportvirksomhederne DHL, Götene Kyltransporter og Renova. Samtidig indvies Sveriges første tankstation til flydende metangas på Stigs Center i Göteborg. Stationen er et samarbejdsprojekt mellem Volvo Trucks, Fordonsgas Sverige og Göteborg Energi.
Inden længe vil der være tre tankstationer for flydende metangas åbne i Sverige. Foruden den i Göteborg, som allerede er i drift, åbner Aga en tankstation i Stockholm og Eon en i Malmø.
[add:234]