23948sdkhjf

Lastbiler kun med i syv procent af alvorlige højresvingsulykker

På Østjyllands Færdselssikkerhedsudvalgs 16. møde, der blev holdt i mandags, blev ulykkesstatistikken for Østjylland drøftet.

Ulykkestallene for årene 2005 til 2009 viser, at der fortsat skal være fokus på de meget alvorlige ulykker mellem højredrejende lastbiler og cyklister. Fem cyklister er blevet dræbt i Østjylland i femårsperioden, og i alle tilfælde var modparten enten en lastbil eller en forvogn til en lastbil.

Tallene viser dog samtidig også, at person- og varebiler er impliceret i langt de fleste højresvingsulykker. Kun i 8 af ulykkerne med alvorligt tilskadekomne i højresvingsulykker er det en lastbil, som er modpart - det svarer til 7 procent. Men i 111 af ulykkerne var modparten en person- eller varebil - det svarer til 90 procent.


Den svage taber

»5 færdselsdrab er naturligvis 5 for meget,« siger faglig sekretær Ole Thorup fra 3F og vognmand Jørgen Buhl, som repræsenterer DTL, og som begge er medlem af Østjyllands Færdselssikkerhedsudvalg.

»Lastbiler er både store og tunge, og det er indlysende, at den svage part taber, hvis der sker en konflikt i trafikken, hvor en lastbil er den ene part. Vi vil naturligvis fortsætte med at indskærpe, at chauffører skal udvise den allerstørste agtpågivenhed og huske at bruge alle spejle. Det er almen viden og bør også være almen praksis altid, uanset nationalitet,« påpeger Ole Thorup og Jørgen Buhl, og slår samtidig fast at der bør udformes en særlig indsats mod udenlandske chauffører.

[add:38]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071