23948sdkhjf

Hjælp mod sne og isflager

Vinteren er på vej, og dermed også ukendte farer. I Danmark er chaufføren forpligtet til at sikre at der ikke er is og sne på taget af køretøjet, der kan falde af under kørslen, til fare for de øvrige trafikanter.

Chaufførerne skal banke eventuel is af lastbilerne, inden de kører. Det kan gøres ved enten af banke i taget med et kosteskaft inde fra lastrummet, eller ved at chaufføren kravler op på taget og fejer isflagerne af.

I Tyskland er der helt klare regler. I værste fald, hvis nedfaldende sne eller is foresager uheld med dødelig udgang, vil chaufføren blive tiltalt for uagtsomt manddrab efter §222 (fahrlässige Tötung) StGb.

Vognmænd og chauffører er hjælpeløse overfor vandsøer og isklodser på taget om vinteret. Fjernelse af is- og snerester fra taget er en halsbrækkende opgave, og det er næsten umuligt.

Luftslange hæver taget

Med GETO RSAB (Road Safety Air Bag), udviklet af producenten Titgemeyer, forhindres ophobning af vand og is på taget af presenningstrailere.

[pic:16223]Ved parkering hæves taget 175 mm i midten af en langsgående luftslange, og herved er taget blevet til et saddeltag, hvor vandet kan løbe af. Systemet styres automatisk og det er godkendt af TÜV.

Systemet består af en langsgående luftslange placeret imellem tagpresenningen og tværstiverne midt på taget. Slangen fyldes med luft fra trykluftsystemet, og efter 1½ minut har tagpresenningen hævet sig 175 mm og taget er blevet til et saddeltag. Det vand, der normalt samler sig på taget ved parkering løber af taget.

Chaufføren blæser slangen op ved betjening af RSAB betjeningsenheden på fronten af opbygningen. Systemet holder trykket i længere tid, og fungerer således også på parkerede trailere, oplyser producenten.

[add:234]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171