Debat: Natkørsel fører til løndumping
En række læsere har sendt os nye bidrag til debatten om natkørsel:
Angående natkørsel taler jeg tit med chauffører, som ikke får den overenskomst, de er berettiget til. Så det kan godt være, at man sparer tid og dieselolie pga. mindre trafik, men det er ødelæggende for vores branche ligesom al anden løndumping, der kun er med til at holde prisen på transport nede.
Det ville være rart, hvis chaufførerne mandede sig op og lod lastbilen stå, til de fik den løn, de var berettiget til.
Martin Flindt, vognmand
Stagebjergparken 22
6051 Almind
Der foregår jo allerede en stor kørsel om natten rundt til de respektive supermarkeder. Supergros, Coop, Dansk Supermarked, Arla og Schulstad er jo bare nogle af dem, der har flere hundrede lastbiler ude og køre om natten med varer til deres butikker/kunder.
Så jeg tror ikke, det vil gøre den store forskel, medmindre man får virksomheder til at holde deres varemodtagelser åbne om natten, og de, der har behov for det, tror jeg, allerede gør det. Det kommer ikke til at give ekstra plads på vejene i dagtimerne.
H. B. Jensen
Potmosevej 25A
8752 Østbirk
Al respekt for Mogens Therkelsen
(ITD-formand og fortaler for natkørsel, red.)
, han har bare taget den plads, der ikke var nogen anden, der ville have, og nu kæmper han sin egen kamp.
De, der i dag er utilfredse, kunne jo bare stille op til pladsen, men hvem gjorde det? Der er et godt gammelt ordsprog, der siger, man ligger, som man har redt. Tillykke, tillykke.
Vi har en del store vognmænd, som er helt danske, og de var i mine øjne bedre repræsentanter der, men hvad hjælper det, når de ikke er interesserede?
Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8
8940 Randers SV
Natkørsel - jeg skal da love for, nogen kan tale med to tunger, for chaufførerne skal være sunde og raske. Det er da noget, der ikke hænger sammen.
Nu kører jeg nat på tredje år (arbejdstid fra 21-10), skal hilse og sige, det er hårdt for kroppen og meget andet, så drop det med sunde chauffører, hvis de skal køre om natten!
Er der nogen, der har tænkt tanken om arbejdstiden, for når man arbejder nat, så er det maks. 10 timer og ikke 13+ (selvfølgelig findes der noget, der kaldes en magnet, men...).
Det er jo ikke kun chaufførerne, der skal være oppe, hvad med dem, der arbejder med varemodtagelse og afsending, mekanikere hvis man kører i stykker osv.
Men nej, sådan er det jo, når de store taler, så skal de nok få det igennem, for bare du har biler nok på hvide nummerplader, så kan og må du alt for transportministeren. Ja, det er jo efterhånden dansk transport, når det er bedst.
Ulrik Agergaard
Vestergade 31
6971 Spjald
[add:180]