Miljøafgifter for lastbiler på vej i EU
EU's transportministre sagde fredag ja til, at medlemslandene kan indføre afgifter for støj, forurening og trængsel for lastbiler.
Beslutningen betyder, at EU-landene kan få mulighed for at supplere eksisterende infrastruktur-afgifter og eurovignette med afgifter for støj, forurening og trængsel. De nye regler fastsætter metoder for beregning af afgifter og grænser for afgifterne.
Afgifter for trængsel vil dog ikke være en egentlig afgift, men er en mulighed for at variere eksisterende afgifter med op til 175 procent i fem timer i myldretiden de steder, trængslen er størst. Trængselsafgifterne skal kun gælde for lastbiler.
Reel beskatning
”DTL er imod trængselsafgifter – for de hjælper intet på trængsel – og slet ikke i dette tilfælde, hvor afgiften kun skal gælde for lastbiler. Det, der reelt er tale om, er, at man beskatter transport i byområder, hvor transport i forvejen er vanskelig og kompliceret. Men det er dog glædeligt, at der kun er udsigt til at forhøjelse på 175 procent og ikke 300 procent,, som formandskabet havde foreslået,” siger DTL's EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen, og fortsætter:
”På den positive side tæller også, at afgifterne kun må hæves i 5 timer og ikke 6 timer, som først foreslået, ligesom vi glæder os over, at Euro 5 er undtaget fra miljøafgifter frem til 31. december 2013 og Euro 6 frem til 31. december 2017.”
Som altid i EU-systemet er dagens resultat ikke det sidste ord i debatten. Ministrenes tekst skal nu sendes tilbage til Parlamentet, som skal udtale sig.
[add:232]