23948sdkhjf
Annonce

ITD tror ikke på hollandsk model

Den hollandske regering har meldt ud, at man vil droppe vejafgiften og i stedet finansiere veje og infrastruktur til vejtransporten via afgifter på benzin og diesel. Men det er ikke en model til efterfølgelse, mener International Transport Danmark (ITD).

»Små lande som Holland og Danmark har ingen fordel ud af at gå enegang, når det gælder afgifter på vejtransport. Hvis vi lægger afgiften over på brændstoffet, vil det blot medføre, at lastbilerne tanker, før de kører ind over grænsen. Og det betyder, at udenlandske lastbiler slipper gratis igennem de små lande. Og de vognmænd, der kun kører lokalt, kommer dermed til at bære hele regningen for infrastrukturen i de små lande,« siger ITD’s formand, Mogens Therkelsen.


Tror på fælles afgiftssystem

I stedet anbefaler man fra ITD’s side, at de danske myndigheder øger kontrollen med den nuværende Eurovignet-ordning. Ifølge ordningen skal alle udenlandske lastbiler lade sig registrere som betalere af vejafgift. Eurovignetten, der er reguleret via et EU-direktiv, er en fælles afgiftsmodel, som p.t. gælder i fem lande, herunder Holland, og har eksisteret siden 1995.

»Det er vores holdning, at dansk erhvervsliv er bedst stillet med et fælles europæisk system for vejafgifter, men det er samtidig uhyre vigtigt, at systemet er fair og afbalanceret, så de små lande og yderområderne ikke kommer til at stå med Sorteper, mens de store og centralt beliggende lande løber med gevinsten,« siger Mogens Therkelsen.

[add:229]

Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.062