Debat: Flere reaktioner på natkørsel
Redaktionen har modtaget en stribe indlæg fra læserne i kølvandet på den seneste omtale af planerne om mere natkørsel på danske veje:
Nu er man så på EU-efteruddannelseskursus, og her får man at vide, at natarbejde har samme virkning på en chauffør som 3/4 liter rødvin - lig med en promille på 0,8.
Tillykke, hr. Therkelsen, er det din mening, at livet på landevejene er for roligt/kedeligt/sikkert?
Jørgen Urban
Drost Hessels Vej 8
8800 Viborg
Han er jo helt væk ham dér Mogens Therkelsen. Hvem skal betale
for, at både chauffør + vognmand er oppe om natten?
Nårh ja, man kan jo få hvide plader på bilerne, så kan det måske løbe rundt.
J Jensen Transport
Hesteskovej 6
4672 Klippinge
Hvis der skal være forsøg med natkørsel, må det absolut være en betingelse, at det udføres af danske chauffører og på dansk overenskomst, da ellers en vognmand som f.eks. HP Therkelsen ellers bare vil køre med udenlandske chauffører, og så bliver der bare flere arbejdsløse danske chauffører.
Samtidig skal man tænke på, at jo færre lastbiler på vejene, jo større sandsynlighed for, at hastigheden bliver højere for andre bilister, dvs. flere ulykker.
Stig Johansen
Lungstedvangen 98
5250 Odense SV
Nu er transport jo andet end vareudbringning; men det er ligesom gået helt hen over hovedet på både politikere og DTL.
Entreprenørkørsel, elementransporter, kørsel for fabrikker o.l. kan jo ikke foretages om natten, og analyserer man antallet af biler, som er beskæftiget med de forskellige opgaver, er jeg sikker på, at distributionsbilerne udgør en meget lille del af den samlede transport i Danmark.
Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup
Natkørsel - det er utroligt, at chauffører skal udsættes for det, når det nu engang er bevist, hvor usundt det er for helbredet. Det er regeringens egne undersøgelser, men når den sønderjyske mafia siger noget, retter transportministeren bare ind og klapper hælene sammen.
Jan Larsen
Østersøvej 9
5932 Humble
Natkørsel vil ikke løse ret meget, da det er et fåtal af butikker, hvor det vil være relevant. At fjerne et par lastbiler fra morgentrafikken batter ikke meget, så længe man på Holbækmotorvejen mod København kan tælle ca. 100 personbiler for hver lastbil!
Jan Schou Hansen
Åmosevej 4
4293 Dianalund
Jeg havde slet ikke tænkt tanken, at det kunne blive forsøg med udenlandske biler med dansk tilskud, men det må da absolut være en selvfølge, at det er danske biler med chauffører, som får overenskomstmæssig løn.
Dansk forsøg med dansk tilskud må da absolut være danske lastbiler med overenskomstmæssig løn, der skal udføre forsøgene.
Her er der virkelig noget for FDL at gøre transportministeren opmærksom på, og han må da helt sikkert have samme synspunkt som FDL.
Henrik Pedersen
Niels Juelsvej 20
9340 Asaa
[add:227]