23948sdkhjf

Dækbranchen går sammen om øget sikkerhed og kvalitet

Der er intet lovkrav om, at montering og reparation af dæk skal udføres af faguddannet arbejdskraft. Det har resulteret i et samarbejde mellem branchens aktører for at sikre slutbrugerne øget kvalitet og tryghed.

»Tandlægen skal være faguddannet, men modsat i f.eks. Norge gælder det ikke for dækmanden. Det er paradoksalt, for konsekvensen kan blive langt større af et hul i dækket end i tanden.«

Ordene kommer fra Volker Nitz, direktør for Dækbranchens Fællesråd.

Sammen med Teknologisk Institut har branchen udarbejdet et fælles koncept for uddannelse, opgaveløsning og løbende kontrol hos landets dækcentre – i tæt samarbejde med kæderne Super Dæk Service, Euromaster og QuickPot.


Uddannelse og værksteder

Endvidere deltager en række centre fra FirstStop og PointS i ordningen sammen med enkelte forretninger uden for de store kæder. Initiativet har to ben: dels et uddannelseskoncept, som søsættes i starten af det nye år, og dels en værkstedskontrolordning, der allerede nu er i kraft.

Retningslinjerne for reparation foreskriver bl.a., at såvel person- som lastvognsdæk altid afmonteres inden lapning.

»Ved punktering er det nødvendigt at kontrollere, om der er sket indvendig skade på dækket, som ikke er synlig udefra. Opdages nedsat lufttryk for sent, kan konsekvensen blive varmeskader, som i værste fald kan resultere i en livsfarlig eksplosion,« siger chefkonsulent Peter Rytter fra Teknologisk Institut.

Uddannelseskonceptet er tilrettelagt i samarbejde med Autoteknisk Center på Mercantec i Viborg, der sammen med to andre institutioner løbende vil afholde kurser for de deltagende værksteders personale.

[add:227]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078