23948sdkhjf

Første kraner med nye regler

SAWO A/S har nu leveret de første kraner, som overholder kravene i det nye maskindirektiv, samt følger produktstandarden PrEN 12999:2009.

Der er flere nyheder, nogle af større og mindre betydning for brugeren, men fællesnævneren er øget sikkerhed. Samtidig med, at HIAB har tilpasset kranerne til de nye krav, som jo trådte i kraft pr 29. dec. 2009, har man benyttet lejligheden til at lave en større ændring på elektronik-siden.

Største nyhed er stabilitets-overvågningen, som nu er indbygget i kranens lastmoment-sikrings-system, og som kræves i henhold til produkt-standarden. Ud over at elektronikken kontrollerer, at kranen ikke overbelastes, så er støttebenene nu en del af kranens sikkerhedssystem. Dvs. kranen holder selv øje med at støttebenene er kørt helt ud og ned, før der kan arbejdes maksimalt med kranen.

[pic:15560]Kan støttebenene ikke køres helt ud, så tilpasser kranens løfteevne sig løbende og sikrer at der ikke kan foretages tungere løft end der er stabilitet til.

Et godt eksempel på dette er, når man parkerer sin lastbil og kun skal læsse af over højre side, så ofte køres støttebenene helt ud i højre side og lige ned i venstre side. Så længe der løftes over bilens højre side, er der ingen problemer, mens hvis man ved en fejl eller forglemmelse vil løfte en byrde over køretøjets venstre side, så stoppes kranen nu hvis det væltende moment er for stort. Uden denne funktion kan køretøjet vælte.

Så der er nu monteret følere på kranens støtteben, som måler, hvilken kraft der er på støttebenet, og hvor langt det er kørt ud. Samtidig har man som standard indført en ny samleboks monteret på toppen af hvert støtteben. I denne samles signalerne fra følerne samtidig med, at boksen fungerer som blinklampe.

Dette system giver samtidig nogle nye muligheder, som brugeren kan få glæde af. Systemet kan nu automatisk og løbende kontrollere, at der ikke kommer for stor belastning på et støtteben, hvilket kan være en stor fordel, hvis kranen f.eks. er opbygget med frontstøtteben. Disse kan selvfølgelig også tilsluttes kranens sikkerheds-system.

[pic:15561]Har man en kran med fire fjernstyrede støtteben, vil det være oplagt at udnytte en anden mulighed, nemlig at styre støttebenenes anslag mod jorden. Kranen kan selv kontrollere når støttebenene er sat i jorden og der er tilstrækkeligt tryk på støttebenet, så når benene er sat med tilstrækkeligt tryk, så stopper kranen selv funktionen ”støtteben ned”. Så kranen kan selv kontrollere at støttebenene er sat korrekt mod jorden.

Samtidig skal alle støtteben, ifølge produktstandarden PrEN 12999:2009, være udstyret med en fodplade, som skal kunne vippe mindst 10° i alle retninger. Og dette er der mange brugere som nu vil bliver meget glade for, da fodpladen nu tilpasser sig underlaget og dets hældning.

Sidst, men ikke mindst, så vil det nye sikkerhedsudstyr minimere ekstraudgifterne for at få kranen godkendt til personløft. En stor del af det nye sikkerhedsudstyr på kranerne, skulle tidligere eftermonteres for at få kranen godkendt til personløft, men da det nu er standard, vil det blive betydeligt lettere og billigere at få kraner godkendt til personløft.

[add:200]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063