23948sdkhjf

Debat: Mere om busulykken

Debatten fortsætter blandt læserne i kølvandet på lørdagens busulykke i Tyskland, hvor tre passagerer i en dansk turistbus omkom:

Uha, uha, uha! Hold nu op med at skyde på busvogmanden. En chauffør med "nosser" kan hverken tvinges af vognmand, rejseselskab eller passagerer i bussen til at overtræde gældende regler. Chaufføren har alene ansvaret for passagerernes sikkerhed - og hvem vil egentlig betale chaufførens bøde, når han på grund af pres fra forskellig side overtræder gældende regler og måske må gå fra hus og hjem? En professionel chauffør kører ikke med hovedet under armen og lader stå til!

Jeg har kørt med turistbus og med eksportkørsel i 20 år, og hvis en useriøs vognmand forsøgte at få mig til at overskride færdselsloven - og man spurgte: "Betaler du bøden?" Så var historien ikke så meget længere!

Jan Krusaa
Henrik Hertz Vej 40
5230 Odense M

Fint nok med al den snak om, hvor stærkt en bus må køre. Om den må køre 80 eller 130 er jo faktisk i den her sammenhæng fuldstændig ligegyldigt. Det korte og det lange er jo, at chaufføren har kørt for stærkt efter forholdene. Det er da muligt, at det ikke var sket, hvis han havde kørt 80, men måske skulle han have været helt nede på 60 for at have kunnet undgå ulykken.

Med risiko for at lyde som et gammelt fjols med 33 års erfaring, både med Norden og det meste af Europa, er min erfaring, at stort set alle bilister (ikke mindst de danske) tror, at man

skal

køre maks.-hastighed uanset vej/vejrforhold. 

Holger Høstgaard
Tarmvej 70A
6880 Tarm

 

Kommentar til indlæg fra Søren Holm Jensen:

Jeg synes, det er ganske uhørt, at du jo mener, at det er turisternes egen skyld, at den slags sker. Tre mennesker har mistet livet, og du mener simpelthen, at de bare kunne betale nogle flere penge for turen, så var det aldrig sket. Hvad er det for noget vrøvl?

Og lad nu være med at komme med den gamle historie om, at chauffører og vognmænd bliver presset til det. Det står enhver frit for at sige nej tak til en opgave. I øvrigt burde Lastbil Magasinet vide bedre end at bringe dit indlæg i denne tragiske situation.

Ole Clausen
Smyrnavej 11
2300 København S

Til Søren Holm Jensen:

Du skal lade være med at udtale dig om, hvor langt man kan nå på to køreperioder, når du ikke ved noget om det, for med en 2-mands-betjent lastbil kan vi andre sagtens nå fra Odense til Verona i Italien, hvilket jo er noget længere end Østrig, helt lovligt, og hvad angår handel i grænsebutikker, så går det ikke ud over køretiden, kun rådighedstiden. Så klap lige hesten, inden du udtaler dig.

Jan Larsen
Østersøvej 9
5932 Humble

Jeg er selv buschauffør, og i efteråret var jeg til syn med min dobbeltdækkerbus og tog bussens trailer med og fik synet begge dele, lavet tempo-100-attest på både bus og trailer, og alt var i orden.

Jeg blev så stoppet i Tyskland før jul, hvor politiet sagde, jeg ikke måtte køre 100 km/t i min trailer, medmindre jeg kunne fremvise en attest på, den var tempo-100-godkendt. Politimanden fik attesten i hånden, kiggede et øjeblik på den, hvorefter jeg fik den tilbage med beskeden om, alt var i orden, og jeg måtte have forsat god tur.

Jeg forstår godt, at vognmanden og chauffører er i tvivl, da jeg har snakket med andre turistchauffører, og de har oplevet det samme: Med en tempo-100-attest på traileren i hånden har politiet sagt o.k.

Hvis ikke man kan stole på, at politiet siger det rigtige, hvem skal man så tro på?

Peter Jensen
Havnegade 17
6200 Aabenraa 

Så er det atter store vaskedag. Alle vasker hænder, og alle forsøger at bortforklare, at man som chaufør meget ofte er presset af rejsearrangører og vognmænd. Jeg tilslutter mig Søren Holm Jensens indlæg.

Uffe Elbæk
Birkevej 2 b
9575 Terndrup

Det må være dybt, dybt beklageligt for hele rejsebrancen, at en busvognmand udtaler sig på den måde med hensyn til hastighed på motorvej med bus. Men det kan vel ikke komme som nogen overraskelse for nogen, at man prøver på at løbe fra sit ansvar som daglig leder i en virksomhed.

Vi behøver jo ikke engang at tage til Tyskland for at konstatere, at kører man bus, er man hævet over alle gældende regler og love.

En bus på en motorvej i Danmark skal da på ingen måde på en strækning med overhalingsforbud overholde dette og brager bare ud i overhalingsbanen med 100 km/t.

Det er dybt forkasteligt, at en bus med 60-70 personer kan få lov til at køre så stærkt, og vi, som kører i en lastbil, ikke må køre en streg over 89 km/t. Det er vist på tide, at busvognmænd sætter sig ind i gældende love og regler både i Danmark og i andre lande.

Det var måske også en god ide, at vi fik sat fartbegrænserne ned i disse busser, da vi gentagne gange ser voldsomme dødsulykker med disse busselskaber, som føler sig højt hævet over love, som gælder for os andre.

Kenneth Petersen
Åvænget 2
4891 Toreby L.

Det er jo meget tragisk, det der er sket, ingen tvivl om det. Når der så er så mange meninger om at kende de forskellige regler, og at man burde kunne huske dem, vil jeg gerne spørge jer, om I stadig kan huske fra dengang, I fik kørekort, hvad standselængden er ved de forskellige hastigheder?

Jeg håber, der kommer noget opstramning på busområdet, men vis nu også lidt respekt for chaufføren. Jeg er sikker på, han har gjort det så godt, han formåede på det givne tidspunkt.

Kurt Mark
Bellinisvej
9200 Aalborg SV

[add:180]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094