23948sdkhjf

Debat: Storm mod justits-Brian

Gårsdagens artikel her på siden om, at justitsminister Brian Mikkelsen i et samråd i Folketinget afviste at straffe speditører for ulovligheder ved transporter, har fået flere læsere op i det røde felt:

Ja, så blev det bekræftet, at vores justitsminister Ikke kender noget til det at have med transport at gøre ved at lade speditørerne gå fri. Og det vil sige, at de kan blive ved med at presse chauffører og vognmænd til at bryde reglerne. Og det er med den meget kendte kommentar, »at hvis du ikke kan det, så er det ikke sikkert, at vi har noget kørsel«, eller at så bliver man straffet med, at der ikke er det antal kilometer i det, som man er blevet lovet, fordi chaufføren ikke vil bryde reglerne, og hvis så vognmanden er presset, fordi der ikke er så meget kørsel, så bliver chaufføren fyret.

Så jeg synes, at Brian M. skulle vågne op og deltage lidt i det "rigtige" problem, for det starter ved speditøren.

Jesper Eriksen
Søgårdsvej 2b
5750 Ringe

Og så kan man med rette spørge sig selv, hvad vi skal bruge den justitsminister til, når han nu ikke vil trafiksikkerheden noget godt alligevel? Ud af vagten med den stik-i-rend-dreng!

Det er jo ingen hemmelighed, at det er speditøren, som presser hårdest på for at få godset hurtigst fra A til B, og det resulterer ofte i, at både vognmænd og chauffører føler sig presset til at overskride køre-hviletidsreglerne. Gør de ikke det, så mister de kørslen til nogen af de utallige udlændinge, som vi har kørende/holdende heroppe i ugevis.

Det styrker endnu engang min mistanke om, at regeringen sidder i lommen på de store industrivirksomheder her i landet. Hvem pumper penge i regeringspartiernes partikasser? Det gør industrien. Skal de ikke have noget for pengene? Jo da, de skal blandt andet have billig transport, og det får de ved at lade speditørerne bruge deres billige østeuropæiske vognmænd/chauffører, som jo er ”nødt” til at overtage vores arbejde, når vi nu ikke har råd til at køre ulovligt.

Det er på tide, at vi får et rigtigt lastvognspoliti, som kan rydde op i alle de ulovlige transporter, vi dagligt må konkurrere med, og her er der kun ét, der hjælper, det er nogle kæmpe bøder til dem, der arrangerer transporterne (speditørerne). Det er nu engang bedst at fjerne ondet ved ondets rod!

Preben Larsen
Engen 101
5000 Odense C 

Det er ikke i orden, at Brian M. ikke vil se på speditørernes ansvar i forhold til brud på køre-hviletidsreglerne. Jeg ved af bitter erfaring, at chauffører bliver udnyttet og presset.

Mange gange bryder de reglerne af frygt for repressalier. Speditørerne udnytter i høj grad den magt, de sidder med, netop fordi de ikke skal stå til ansvar. Jeg kunne skrive tykke bøger om emnet.

Kurt Hein
Læssøegade 106
5230 Odense S

Kære Kim Christiansen (DF's trafikordføer,

red.

)!

Muligheden for at pålægge speditører og andre arrangører af transporter et medvirkeansvar i sammenhænge om lovlig tilrettelæggelse af transporter er jo allerede en mulighed. Så det behøver vi faktisk ikke spilde tiden på at spørge Brian M. om.

Denne mulighed har faktisk eksisteret i mange år, men blev da, så vidt jeg husker, kraftigt tydeliggjort og forstærket ved direkte at være indskrevet i loven ved den sidste regulering af de love, som transporterhvervet administreres og reguleres under (jeg kan ikke på stående fod oplyse om, hvor dette kan findes, men det findes).

At så Brian M.'s svar er forventeligt, kan vel ikke overraske ret mange. Så hvis jeg i gentagelsestilfælde må anbefale spørgeren altid at sætte informationsniveauet rimelig lavt, så er skuffelsen over svarene ikke heller så stor.

Christian Jensen
Formand for FDL

[add:176]

[add:185]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062