Debat: Kommentarer til chaufførers køreevner
I fredags bragte vi en omtale af, at DTL forsvarede danske lastbilchaufførers køreevner som gode nok, selvom der i det sneglatte føre er røget adskillige vogntog i grøften og på tværs af de danske lande- og motorveje. Det har kastet et par kommentarer af sig fra læserne:
Det er beskæmmende for vores ry i befolkningen at opleve flere lastbiler, bl.a. et 25,25 m træk i 3. og 4. bane på Køge Bugt-motorvejen med meget høj fart. Vi i personbilerne kørte omkring 60-65km/t, samtidig lå den ene under to meter fra den forankørende personbil.
Jeg ved ikke, hvilke kurser disse chauffører har gennemgået, men de har tydeligvis ikke hørt efter. Nu var de så også fra nogle af de store transportører i Danmark, hvor chaufførernes evner ikke vægter så højt, bare han er billig.
Preben Schröder,
kørselsleder i Rømming Transportservice
Sydvestvej 110
2600 Glostrup
Danske chauffører har eller havde kompetencen. Det er rigtigt, at man i den danske uddannelse for kørekort har krav om glatførekørsel, men der er desværre ikke noget krav om, at man skal have den opdateret f.eks. hvert 5. år
I oliebranchen har man frivilligt valgt, at chauffører minimum hvert 3. år skal på en rigtig glatbane i normalt 4 timer bag rattet. Ved to chauffører på bilen er det 8 timer.
Denne uddannelse kan ikke erstattes af 2 gange 8 minutter i en simulator. Men min erfaring med chauffører, der har gennemført kursus i simulator, er ret positiv, hvis man skal se det som et heldagskursus.
Så branche, lad os tage os sammen og udvikle et fremtidssikret erhverv med fokus på kvalitet og sikkerhed.
Bjarne Lind
De Lichtenbergsvej 33
8500 Grenaa
[add:188]