23948sdkhjf

Debat: Hvad er omvendt bevisbyrde?

Debatten om kontrol af cabotage-kørsel har stadig godt tag i læserne. Redaktionen har modtaget et par indlæg mere i debatten, blandt andet fra den nordjyske vognmand og formand for FDL Christian Jensen:

Når Carl Peter Frederiksen (CPF), Tungvognsspecialisten, foreslår, at man indfører en forpligtigelse til, at udøvere af cabotagekørsel skal dokumentere, at de har de fornødne beviser i orden til at kunne udføre den igangværende transport, så er det fordi, CPF via sit arbejde for politiet på landevejene ved, hvor vigtigt det er at have klare og faste beviser/regelsæt for at kunne udføre en reel kontrol.

Denne regel/forpligtigelse skal selvfølgelig også gælde danske vognmænd i udlandet, dersom der overhovedet er nogen, der har ”råd” til slige fornøjelser.

Når Morten Lindbo, DTL, straks følger op og dømmer CPF's forslag ude som værende lig med indførelse af omvendt bevisbyrde, så er det dels en følge af manglende praktisk viden om de nødvendige fakta, der skal til for at kunne udføre en reel her-og-nu-kontrol ude på landevejen.

Men det beror forhåbentlig også på en tanketorsk, som smuttede i forbifarten, fordi vi ved godt, at DTL i realiteten, ligesom FDL, ønsker en klar og praktisk gennemførlig kontrol med cabotagekørsel.

Noget helt andet er gældende for ITD's, DI Transport/ATL's og Danske Speditørers råben op om omvendt bevisbyrde. For dem betyder alt, hvad der bare peger i retning af kontrol, verdens undergang, for så kan de ikke spille deres spil med bøjning og sløring af regler og love efter forgodtbefindende.

Derfor råber man op om omvendt bevisbyrde uden at tænke sig om.

For det at kræve et bevis for, at man har lovlig hjemmel til at køre cabotagekørsel har ikke noget som helst med omvendt bevisførelse at gøre. Det er en offentlig retslig regulering og ikke andet.

Det har heller ikke noget med omvendt bevisbyrde at gøre at skulle dokumentere at have lovlig rejsehjemmel, have lovlig grøn tilladelse i bilen m.m.

Selvfølgelig skal man da på forlangende forevise den ønskede dokumentation for dette og hint. Og det har jo ikke noget med omvendt bevisbyrde at gøre.

Skulle man så i al sin visdom komme til, at det er omvendt bevisbyrde, ja, så har vi det jo i forvejen på så mange områder, at et område fra eller til ikke burde være en hindring.

For hvad er forskellen på at skulle dokumentere at have en fællesskabstilladelse, grøn tilladelse, eller dokumentere at køre lovlig cabotage?

Der er ingen forskel overhovedet retsligt set. Forskellen består alene i viljen/ønsket om kontrol eller ikke kontrol.

Omvendt bevisbyrde indtræffer, når anklageren har ført så fældende beviser, at det kan føre til domsfældelse. Da indtræder den omvendte bevisbyrde for den anklagede, hvis han vil gøre sig håb om frifindelse.

Alt andet må komme ind under offentlig retslig regulering, eller hvad man ville kunne kalde det...

Omvendt bevisbyrde er kun et tilflugtssted for at undgå kontrollen. Så eneste løsning er et kontrolsystem, der virker i praksis, og der kunne jeg godt have en udstrakt tillid til CPF.



Christian Jensen
Formand for FDL

Jeg mener ikke, at der skulle være nogen problemer med at forlange af udenlandske biler, at de skal føre en kørselsrapport eller lignende, så danske myndigheder kan kontrollere, hvad/hvor udenlandske biler kører i Danmark. Det er jo et krav, at danske biler skal medføre et CMR, når man kører i andre EU-lande.

DTL har store betænkeligheder ved, at udenlandske biler skal bevise, at de transporter, de udfører i Danmark, er lovlige - her tænker jeg på, at DTL mener, at det er i strid med dansk retssikkerhed.

Jeg må så minde om, at chaufførerne altid har haft denne omvendte bevisførelse, så længe jeg har kørt rundt i Europa. Vi har altid skullet udlevere kørebøger, skiver og nu tachografen, hvor man udleverer oplysninger om kørslen for de sidste 28 dage.

Chaufførerne i de udenlandske biler skal jo også bevise, at de kører lovligt, hvorfor skulle de danske myndigheder så ikke i samme kontrol kunne bede om bevis for, at bilen kører i lovligt ærinde, ved et CMR eller andet?

Jeg kan ikke mindes, at DTL har været på banen angående chaufførernes omvendte bevisførelse, men nu, hvor det handler om udenlandske biler, der vil køre cabotage i Danmark, finder DTL, at det er et problem, at udenlandske biler skal bevise, at de kører i lovligt ærinde?

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:175]

[add:166]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062