Nyt forslag vil øge transportomkostninger
EU-Kommissionen har fremlagt et forslag til ændringer af Eurovignette-direktivet, og kommissionens center for forskning har netop offentliggjort en rapport med beregninger af konsekvenserne af dette forslag.
Som eksempel er strækningen mellem Stockholm og Odense taget frem. Her er beregningerne foretaget på basis af, at transporten sker enten via Øresundsbron eller via færgeforbindelserne mellem Helsingør og Helsingborg.
Beregningerne viser, at transportomkostningen for en transport via korridoren mellem Stockholm og Odense vil stige med 1,9% (Øresundsbron) og 1,8 % (færgerne), såfremt Kommissionens forslag blev vedtaget.
»I DI Transport vurderer vi rapporten som et væsentligt bidrag til debatten om kørselsafgifter for den tunge trafik. Rapporten viser nok, at kørselsafgifter kun marginalt vil påvirke de samlede transportomkostninger i EU, men der er intet, der tyder på, at et kørselsafgiftssystem i nævneværdig grad vil kunne flytte gods fra landevejen til andre transportformer. Derfor rokker den nye rapport ikke ved den kendsgerning, at kørselsafgifter for den tunge trafik er en øget beskatning på mobiliteten inden for den europæiske godstransport,« siger Michael Svane, direktør i DI Transport.
[add:180]