Forsker følger lastbil-kampagne
Transportbranchens storstilede imagekampagne, som skal løbe de næste tre år, bliver nøje fulgt i et ph.d.-projekt, der skal måle resultatet af anstrengelserne.
Erhvervsforskningsprojektet har fået titlen: ”Evaluering af kommunikationsstrategisk påvirkning med særligt henblik på imagekampagners potentiale til at skabe holdnings- og adfærdsændringer”.
Ph.d.-projektet er et såkaldt ’følgeforskningsprojekt’, og formålet er at kvalitetssikre lastbiltransportens imagekampagne, som løber over de næste tre år, oplyser brancheorganisationen International Transport Danmark, ITD, som har iværksat kampagnen. Blandt andet skal der evalueres på, om det lykkes at styrke opfattelsen af lastbiltransporten som værende ”et uundværligt erhverv for velfærdssamfundet, et ansvarligt og respekteret erhverv, et professionelt erhverv, der satser på uddannelse, udvikling, miljø og ansvarlig kørsel og et godt og attraktivt sted at arbejde”.
Helt konkret har forskningsprojektet tre overordnede målsætninger, som relaterer sig til lastbiltransportens imagekampagne:
1. At undersøge, hvordan den ønskede styrkelse af lastbiltransporterhvervets image kommunikeres i praksis.
2. At undersøge, hvordan omtalen af lastbiltransporten er i medierne – og hvilken indflydelse mediernes omtale har på opinionsdannelsen.
3. At undersøge, hvordan forskellige samfunds- og sprogvidenskabelige metoder kan bidrage til besvarelsen af spørgsmål 1 og 2.
»Det er historiens største imagekampagne for lastbiltransporten, og det er vigtigt, at vi får evalueret hele forløbet, både før, under og efter kampagnen. Dels ønsker vi at dokumentere resultaterne og lære af processen undervejs, og dels ønsker vi at bidrage til forskningen inden for kommunikationsstrategisk påvirkning med et projekt, som ikke er afprøvet før«, fortæller kommunikationschef og projektansvarlig hos ITD Lotte Leth-Sørensen.
[add:175]