ITD: Luk op for moduler gennem Tyskland
ITD’s formand, Mogens Therkelsen, bakker fuldt ud op om Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzens forslag om at få åbnet for modulvogntog hele vejen gennem Tyskland. Det første modulvogntog kørte syd over grænsen til Hamborg i december 2009.
»Tyskland er – som det vigtigste transitland for transport af gods – et rimeligt lukket land for kørsel med modulvogntog. Så lad os holde fast i den åbning, det har givet, at det trods alt kan lade sig gøre at køre så langt som til Hamborg, og bruge det som eksempel til at få lukket op resten af vejen«, siger Mogens Therkelsen og bakker dermed op om Kristian Phil Lorenzens forslag til transportministeren om at få sat gang i dialogen med både EU's og Tysklands transportministre.
Udnyt potentialet
I lande som Sverige og Holland har man gode erfaringer med modulvogntogene, og Danmark har også høstet gode erfaringer fra det igangværende forsøg.
»Men det er klart, at vi først får fuldt udbytte af modulvogntogenes fordele, den dag vi også kan køre dem med eksportvarer sydpå«, siger Mogens Therkelsen.
Der er flere udfordringer at tage fat på. I Danmark, Sverige og Holland må man eksempelvis udnytte modulvogntogene til at køre med 60 tons, men fra grænsen til Hamborg må et modulvogntog indtil videre kun veje 40 tons! ITD er løbende i dialog med de hollandske og tyske transportorganisationer.
Mange fordele
Ifølge ITD vil hele EU få glæde af, at de længere vogntog får adgang til at køre på de europæiske motorveje. De sparer på miljøet ved at bruge mindre mængde brændstof, og det gavner trafiktrængslen, fordi den transporterede godsmængde er større pr. lastbil. Desuden giver det en bedre transportøkonomi, som også kommer forbrugeren til gode i den sidste ende.
I Sverige og Finland må modulvogntogene køre overalt i landet. I Holland må de køre på udvalgte strækninger. I Danmark må modulvogntogene køre på motorvejene og til få udvalgte områder som transportcentre, havne og enkelte større virksomheder.
[add:179]