Debat: Kommentarer til køre-hviletidsregler
Redaktionen har modtaget yderligere et par indlæg i de seneste dages debat om køre-hviletidsreglerne:
Lad os nu få lagt tingene på plads.
Hvis du starter mandag morgen, er det 3x9 timers køretid og 2x10 timers køretid. Slut fredag.
Hvis du starter søndag, er det 4x9 timers køretid og 2x10 timers køretid. Slut fredag, men maks. 90 timer på 2 uger.
Hvis du starter mandag morgen, er det 3x9 timers hvil og 1x11 timers hvil. Slut fredag, 4 overnatninger.
Hvis du starter søndag, er det 3x9 timers hvil og 2x11 timers hvil. Slut fredag. 5 overnatninger.
Og det skal selvfølgelig hele tiden gå op i 24 timer. Altså 9 timers hvil = 15 timers rådighedstimer. 11 timers hvil = 13 timers rådighedstimer.
Men husk så, at de 24 timer er afgørende for, hvornår du starter.
Altså: Du starter mandag morgen kl 6.45, så skal du have afholdt dit hvil senest tirsdag morgen kl 6.45.
Nogen tror, at de kan bruge 15 timers rådighedstimer og så sove i 11 timer, men det tæller kun som et 9 timers hvil, fordi den overskrider de 24 timer fra den tid, du er startet om morgenen (6.45) dagen i forvejen.
Det, han skrev om 10 timers køretid og 10 timers hviletid, var:
Køretid 10, og rådighedstimer 14 timer, og hviletid 10 timer hver dag hele ugen.
Og det var bare et forslag for at gøre det hele nemmere.
Henning Mau
Brombærvej 20
4230 Skælskør
Køre-hviletidsreglerne bliver godt nok fortolket på mange måder, også af Mark Kristensen. Det er ganske vist. Det kan godt være, du har 25 års erfaring som chauffør, men åbenbart ikke i forståelse af køre-hviletidsregler.
Som udgangspunkt skal du holde 11 timers hvil i hver 24 timers periode. 3 gange om ugen må du nedsætte det til 9 timer -
uden
kompensation. Som udgangspunkt må du køre 9 timer hver dag. 2 gange om ugen må du sætte det op til 10 timer. Uanset om du har holdt 9 eller 11 timers hvil.
Den sikre side? Det er da for dumt ikke at udnytte reglerne, hvis man har brug for det.
Vognmand H.L. Mathiassen
Lyngtoften 13, Brodal
7860 Spøttrup
[add:182]