Debat: Mere om køre-hviletidsregler
Redaktionen har modtaget dette bidrag til de seneste dages debat om køre-hviletidsreglerne:
Køre-hviletidsreglerne bliver godt nok fortolket på mange måder, kan jeg se. 10 timers hvil og 10 timers kørsel - samt 15 rådighedstimer hver dag. Det er godt nok kloge ord, må man sige.
Men så vidt jeg ved med mere end 25 års erfaring i jobbet, så har man kun 13 rådighedstimer og 15 to gange om ugen, når køretiden sættes op til 10 timer. Ellers har man kun 9 timer at køre i. 24 timer minus 11 timers hvil, som der står i reglerne, ja, så er der kun 13 rådighedstimer tilbage. Der står så, man kan nedsætte det til 9 timer, men reglerne siger klart 11 timer, og hvis man nedsætter hvilet, skal det konpenseres efterfølgende døgn.
Så hvis det var mig, så ville jeg nøjes med at køre 9 timer hver dag, så er man på den sikre side, og så ej heller mere end de 13 rådighedstimer. Så er jeg sikker på, at den kære politimand, som kontrollerer dig ude på landevejen, også kan få tingene til at hænge sammen. Husk dog, at pausen kan deles op med 15 minutter først, og den sidste pause skal være 30 minutter sammenhængende.
Mark Kristensen
Rimmerne 6
9310 Vodskov
[add:182]