Tunge lastbiler forbudt i Køge
DTL forudser mere trafik, markant øget udledning af CO2, dårligere trafiksikkerhed med bl.a. mange flere højresvingende lastbiler – og dyrere transporter i Køge, der netop har sat et halvandet år langt testforsøg af en forbudszone for lastbiler over 18 tons i gang i den indre by.
”Forsøget savner enhver logik, og det bærer præg af, at byrådet ikke havde fået et grundigt gennemarbejdet oplæg at se inden beslutningen. I København droppede man netop en forbudszone for lastbiler over 18 tons, fordi en uvildig rapport pegede på alt for mange negative konsekvenser ved sådan en zone,” siger DTLs cheføkonom Ove Holm.
Zonen trådte i kraft i går – samme dag som transportbranchen, repræsenteret ved Dansk Erhverv, DTL og Køge og Omegns Vognmandsforening havde møde med Køge Kommune om forbudszonen. På mødet gjorde organisationerne det klart, at det ikke er nogen god idé med forbudszonen ved at påvise en stribe eksempler på ulemperne
På mødet drøftede parterne også mulighederne for en enkel og hurtig ansøgning om en særlig tilladelse til kørsel i Køge bymidte for lastbiler med en totalvægt over 18 tons. For at give butikkerne i bymidten tid til at omstille sig har kommunen givet de forretninger, der har brug for det, en midlertidig tilladelse til at køre med store lastbiler indtil 13. januar.
Efter denne dato vil der kun blive givet tilladelse til at køre med olietankvogne, store betonelementer til byggepladser og lignende, hvor det ikke er teknisk muligt at klare transporten med mindre lastbiler.
[add:174]