Første danske modulvogntog til Tyskland
Allerede kun godt et år efter, at modulvogntogs-forsøget startede i Danmark, kører det første over grænsen til Tyskland og ned på de tyske motorveje, oplyser ITD.
Det er resultatet af ITD’s intensive indsats gennem det sidste halve år, hvor ITD har forhandlet med de tyske myndigheder i Kiel om at få tilladelse til at køre ind i Tyskland med de 25,25 m lange vogntog.
Ved et konstruktivt samarbejde mellem Alex Andersen Ølund A/S, Krone Skandinavien A/S, FDE A/S og ITD er det nu lykkes at få godkendt det første danske modulvogntog til kørsel i Tyskland.
»Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi vi har haft et godt samarbejde«, fortæller teknisk konsulent hos ITD, Jørn-Henrik Carstens, som har koordineret projektet. Alt papirarbejdet med udfyldelse af ansøgninger m.m. har FDE A/S’ afdeling for specialtilladelser stået for. Krone Skandinavien A/S har stillet diverse beregninger og materiel til rådighed.
Endelig er det Alex Andersen Ølund, som har haft det konkrete vogntog.
Gennembrud for branchen
Alex Andersen har fået tilladelse til at køre med modulvogntog op til 40 tons til en enkelt kunde nord for Hamborg.
»Men det er en god start. For selvom vi må køre med 60 tons i Danmark og andre lande, så er vi glade for bare at komme i gang med at køre syd for grænsen. Så må næste skridt blive at få tilladelse til at køre med samme totalvægt som i andre lande og hele vejen ned gennem Tyskland«, siger Jørn-Henrik Carstens.
Tyskland har ellers været et rimeligt lukket land for kørsel med modulvogntog, så ITD ser det som et stort gennembrud for branchen, at der nu er åbnet for kørsel i Tyskland.
[add:169]