Kæmpeløft i Japan
Tre selvkørende sværvægts-moduler, Goldhofer PST-ES/E med totalt 19 aksler, var det bærende element i færdiggørelsen af motorvejsforbindelsen mellem Nagoya City og Osaka i Japan, oplyser den danske importør af Goldhofer, Jørn Bolding A/S.
Brolementet, som er 95 meter langt og vejer 545 tons, blev transporteret på eksisterende tilfaldsveje. Den enorme vægt samt det smalle arbejdsområde gjorde det umuligt at benytte kraner til opgaven, og derfor blev løsningen de selvkørende sværvægts-moduler fra Goldhofer.
Hvert modul havde et 60 tons løftebord monteret, som stabiliserede broelementet i 30 meters arbejdshøjde. Broelementet blev derefter løftet af to manøvrebare løfteborde.
Præcis manøvrering
PST-ES/E serien behersker adskillige styringsmuligheder, som [add:169]kan udløses ved hjælp af tryk på fjernbetjeningen. Der er derfor næsten uendeligt mange styre-geometrier, som kan udløses uden den tranditionelle flytning af styrestænger.
På PST-ES/E fortæller en sensor på akslen, hvad styreinslaget skal være, hvilket giver en meget præsis manøvrering.
Hele transporten løb efter planen, og det tog en god time at få elementet på plads.