Udenlandske lastbiler skal have miljøzonemærke
DTL ser med stor tilfredshed på, at udenlandske lastbiler/busser skal have miljøzonemærke for at kunne køre i miljøzoner.
Det skriver DTL i det høringssvar, som netop er indsendt til miljøminister Troels Lund Poulsen, der vil ændre loven om miljøzoner, så den f.eks. også gælder varebiler.
»Ministeren foreslår, at der bliver indført skærpede håndhævelses-muligheder over for udenlandske lastbiler, der har alt for nemt ved at overtræde miljøzonereglerne. Det har DTL kritiseret skarpt, og derfor er vi meget tilfredse med, at de ifølge lovforslaget vil kunne tilbageholdes, indtil bøder eller sagsomkostninger er betalt,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL er helt enig, når det i lovforslagets bemærkninger hedder, at håndhævelsen har vist sig vanskelig over for udenlandske lastbiler og busser, og det kan betyde en konkurrencemæssig fordel i forhold til den danske vognmandsbranche.
I høringssvaret til Miljøministeriet skriver DTL også, at det er vigtigt at fastholde lovforslagets krav om, at der i forbindelse med indførelse af miljøzoner i andre byer kræves en tilladelse fra miljøministeren, og at der kun gives tilladelse, hvis der er overskridelse af grænseværdierne for luftkvaliteten.
[add:170]