Roadpricing er dyrt at opkræve
DTL er tilfreds med, at regeringen nu for alvor er trukket i arbejdstøjet på infrastruktur-området.
»Det er rigtigt, at regeringen nu tager fat med store investeringer på infrastruktur. 150 milliarder kroner frem til 2020 er en klar opprioritering af behovet for mere effektiv og grønnere transport af personer og gods.
Men investerings-niveauet synes for lavt i forhold til det store behov, der er for både borgere og erhvervsliv. Jeg synes, det er for uambitiøst, at investeringsbeløbene ligger på ca. 7,5 mia. kr. om året, når man trækker Metroring i København og Femern Bælt-bro fra,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Regeringen skal ifølge DTL være opmærksom på, at roadpricing, som er et af regeringens andre tiltag mod trængsel, er uforholdsmæssigt dyrt at opkræve – og langt dyrere end den nuværende vignet-ordning, som regeringen nu vil afskaffe.
I Tyskland går ca. 20 pct. af indtægterne fra den såkaldte MAUT til drift.
»Udenlandske erfaringer viser, at roadpricing og bompenge er meget dyre måder at opkræve skat på. Derudover har roadpricing ingen adfærdsregulerende effekt for lastbiler, for en lastbil skal jo bringe varer ud, uanset hvad,« siger Erik Østergaard.
Roadpricing-afgifterne indføres efter regeringens planer for personbiler i 2015, men allerede i 2011 for lastbiler.
[add:132]