23948sdkhjf

Litauer på tyske prøveplader - med fuldt læs

Hvor går grænsen? Lovlig, men konkurrenceforvridende cabotage, ulovlig cabotage med fremmede biler, der ikke forsvinder ud af landet efter tre ture?

En stribe vognmænd og chauffører følte i alle tilfælde, at der var trådt over, da de for nylig holdt i kø ved Agri-Nordcold A/S i Hobro, hvor der pludselig rullede en spritny litauisk trækker med trailer på tyske prøveplader ind på pladsen.

Det fik flere af de ventende op af sæderne, blandt andre vognmand Carl Erik Søndergaard fra Aalborg, som ikke nåede at ringe til politiet i Hobro, før en kollega allerede havde taget affære.

Ville ikke blande sig

”To mand i en patruljevogn fra Hobro Politi dukkede op på pladsen og snakkede med den litauiske chauffør, som hårdnakket påstod, at hans kørsel var lovlig nok,” siger vognmanden.

Selv om de tilstedeværende danske chauffører og vognmænd forklarede ordensmagten om forholdene, valgte betjentene at lukke øjnene for den lodrette lovovertrædelse, med den begrundelse, at de ikke havde tilstrækkeligt kendskab til loven, og derfor ikke kunne foretage sig yderligere.

”Litaueren kunne ikke fem ord engelsk, men selv om en af de tilstedeværende danskere kunne tale med chaufføren på polsk, trak politiet følehornene til sig, det ville være for vanskeligt at gøre noget ved sagen, og så drog de ellers af igen,” siger Carl Erik Søndergaard.

Lodret ulovligt

”Jeg kan bekræfte, at det er korrekt, at lastbiler i det hele taget ikke må køre med læs på prøveplader. Pladerne er til transit, hvis bilen er købt i Danmark, og de må bruges til grænsen, hvorefter der skal tyske plader på bilen,” siger vagthavende på Hobro Politistation.

For at skære situationen helt ud i pap, så var bilen købt i Tyskland og kørte cabotage i Danmark?

”Det må den under ingen omstændigheder, men jeg har ikke yderligere kommentarer til den aktuelle sag,” siger vagthavende. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078