Forbudszone endeligt droppet
DTL hilser det velkomment, at forslaget om den omstridte forbudszone for lastbiler i Københavns indre by for lastbiler over 18 tons nu er taget af bordet.
Det besluttede Teknik- og Miljøudvalget på Københavns Rådhus i sidste uge efter en indstilling fra teknik- og miljøborgmester Klaus Bondams forvaltning om at droppe den foreslåede forbudszone.
»DTL er meget tilfreds med beslutningen om at droppe forbudszonen, som vi har kæmpet indædt imod, fordi den ville have betydet mange flere lastbiler med mindre lasteevne i indre by og dermed skadet trafiksikkerheden.
Der er kun grund til at rose teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam, som valgte at lytte til en uvildig trafiksikkerhedsrevision, som jo forkastede zonen – og det har ført til, at lastbiler på en effektiv måde fortsat kan bringe de nødvendige forsyninger ind og ud af indre by under hensyntagen til den størst mulige trafiksikkerhed,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, i en kommentar.
Til gengæld arbejder Københavns Kommune stadig med forslaget om en tvangsrute fra Nordhavnen og nordpå til Helsingørmotorvejen.
DTL er betænkelig ved denne løsning. En undersøgelse viser nemlig, at blandt andet antallet af højresving vil blive forøget med 200.000, hvilket er mere end en tre-dobling.
[add:119]