Mandag var M-dag
Mandag var M-dag. Dagen, hvor modulvogntogene endelig kom ud at rulle på de danske veje som led i det tre-årige forsøg.
Den officielle åbning fandt sted i Høje Taastrup Transportcenter, hvor der under meget stor mediebevågenhed og med deltagelse af transportminister Lars Barfoed, blev lagt fra land med de store vogntog.
»Modulvogntog giver mulighed for en mere effektiv og miljørigtig transport af gods, end den vi ser i dag. Antallet af lastbilture kan reduceres væsentligt, og det samme kan transportomkostningerne, brændstofforbruget og luftforureningen. Derfor ser jeg meget frem til at få dette forsøg i gang,« sagde transportministeren.
»Det er regeringens mål at arbejde for at nedbringe CO2-udledningen og fremme mere miljørigtige transportformer. Med modulvogntog har vi en mulighed for at opnå begge dele. Det synes jeg er overordentlig vigtigt og positivt.
[pic:13652]
For regeringen handler det om at fremme samspillet mellem transportformerne. Det forsøg vi nu sætter i gang er netop tilrettelagt på en sådan måde, at bl.a. nogle af landets største havne, transportcentre og jernbaneterminaler får en helt central rolle,« sagde Lars Barfoed.
1.000 modulvogntog
DTLs adm. direktør Erik Østergaard sagde, at DTL forventer, at der i løbet af et år kører 1.000 modulvogntog på de strækninger, som er med i forsøget.
Også jernbanerne, i skikkelse af Railion Scandinavia, glæder sig over det danske forsøg med modulvogntog.
[pic:13651]
»Det handler om at afvikle godstransporten så effektivt og miljørigtigt som muligt,« siger Stig Kyster-Hansen, adm. direktør i Railion Scandinavia, ifølge DTL. »Jo mere gods, man kan transportere på én gang, jo bedre. Og her kan det kun være en fordel, at store lastbiler dækker de korte og regionale stræk, mens jernbanen anvendes ved længere strækninger. Et fornuftigt samspil mellem transportformerne er afgørende for at opnå de ønskede gevinster.«
På europæisk plan er der imidlertid også andre røster fremme, når man taler om modulvogntog og banetransport. EU-kommissionen arbejder for tiden med at vurdere modulvogntogs effekt på fremtiden for banegods-operatørerne.
Men nu er forsøget med modulvogntog sat i gang, og om tre år vil det vise sig, om modulvogntogene bliver en permanent del af det danske trafikbillede.
[add:15]