Maut-forhøjelse giver skæv konkurrence
Den kommende forhøjelse af maut’en har fået Hans Hougaard, Fredericia til at sende denne kommentar:
“Christian Jensen har selvfølgelig ret, når han siger, at der kun er en ting at gøre: forsøge at skubbe regningen videre til kunden. Til gengæld er jeg ikke helt enig i, at en maut-forhøjelse ikke forvrider tingene.
I den branche jeg kender bedst - eksport af planter - er de store konkurrenter hollænderne og belgierne. Da disse to lande har færre transit-kilometer at køre i Tyskland, vil en forhøjelse af mauten nødvendigvis øge forskellen på en transport, der udgår fra Danmark, sammenlignet med en der udgår fra f.eks. Holland.
Hvis man antager en ny Euro 5 bil med over fire aksler, vil satsen pr. 1/1 2009 stige fra de nuværende 0,11 EUR/km til 0,155 EUR/km.
Eksempel: en hollandsk bil, der kører over ved Nijmegen/A3, har 795 km til Kiefersfelden. Til sammenligning er der fra Frøslev til Kiefersfelden 1023 km. Dvs. en forskel på 228 km i Tyskland.
Forskellen i omkostninger for disse to transporter for såvidt angår tysk maut, vil pr. 1/1 2009 andrage 35,34 Euro, eller 265 danske kroner. Hver gang den tyske maut øges, øges denne forskel også.
265 danske kroner lyder måske ikke af meget, men i forvejen er indtjenings-marginen smal i mange brancher (også blandt planteeksportører), og hver lille forskydning i den forkerte retning, er i princippet "et søm i ligkisten", så at sige.
Alt i alt gør det altså i mine øjne danske eksportvilkår sværere, når Tyskland øger mauten, og hvis det rammer eksportørerne i Danmark, vil det uvilkårligt også ramme danske transportører - uanset om deres biler er på tyske eller danske plader.”
Hans Hougaard
Slåenvej 22
7000 Fredericia
[add:15]