DTL: Politiet kan ikke godkende forslag
”Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at politiet kan godkende forslaget, for det får massive trafikale konsekvenser andre steder. Således må vi i DTL konkludere, at der nok engang er tale om et hastværks-vildskud fra et flertal i Københavns Borgerrepræsentation.”
Det siger DTL’s direktør Erik Østergaard i en kommentar til, at Socialdemokraterne, Enhedslisten og SF torsdag aften vedtog at sende lastbilerne fra havnen ud af København mod nord allerede pr. 1. december.
”Forslaget vil kaste alle 300 lastbiler dagligt i armene på Gentofte Kommune, for det er den eneste vej, lastbilerne kan køre fra havnen til motorvejen for at bringe varerne fra containerhavnen videre til bestemmelsesstedet. Gentoftes borgmester Hans Toft har jo tidligere skarpt afvist, at Københavns politikere eksporterer 300 lastbiler gennem Gentofte, og derfor vil Gentofte formentlig også indføre et forbud. Det vil i så fald blive en de facto-lukning af havnen i København,” siger Erik Østergaard.
Opfordrer til lovændring
Forsøget på at lukke den lige, direkte vej for lastbilerne ud af Københavns Havn via Nørre Voldgade er kun første step, ifølge DR P4 København. For Borgerrepræsentationen har også vedtaget, at partierne senest 1. februar næste år skal tage stilling til, om forbuds-forslaget skal udvides, så det kommer til at gælde for hele Københavns Kommune.
”De tanker i Borgerrepræsentationen gør Dansk Folkepartis aktuelle beslutningsforslag i Folketinget om,
"at justitsministeren skal godkende færdselsregulerende foranstaltninger i større geografiske områder eller zoner”
, endnu mere relevant. For bliver Københavns kommunes tidligere beslutning om en 18-tons-forbudszone i indre by i København nu udvidet til at gælde hele kommunen, vil det i endnu højere grad ramme hele erhvervslivet og andre kommuner hårdt”, siger Erik Østergaard.
DTL opfordrer Folketinget til hurtigst muligt at gribe ind med en lovændring.[add:15]