Skal vi så lige få gjort noget ved den bro
Inspireret af fredagstrafikken på motorvejen nord for Vejle har adm. direktør Henry Dyrlund, GateWay E45 Danmarks Transport Center A/S sendt dette indlæg:
"Jeg sidder, som så ofte før, fredag eftermiddag kl. 13.45 bag mit skrivebord her på DTC/GateWay E45 – ud af ørekrogen fornemmer jeg, at trafikstøjen er taget af, og ganske rigtigt, trafikken i det sydgående spor holder fuldstændig stille.
Det gjorde den for øvrigt også her til morgen, i går morges, i forgårs – og sådan er det faktisk hele ugen. Morgen og aften, morgen og aften - man kan faktisk stille sit ur efter det. Sådan har det været længe – urimeligt længe.
Hvorfor bliver der så ikke gjort noget ved det?
Alvorlige ulykker
I sidste uge var der flere alvorlige dødsulykker på Vejlefjordbroen, og mange afledte uheld og harmonikasammenstød. Det vil der også være i denne uge – og i næste uge – og næste uge igen. Sådan har det været længe – urimeligt længe.
Når vi bygger nyt herude på Transportcentret, kan vi glæde os over, at bygningsreglementet hele tiden bliver udviklet, så vi får den bedst mulige isolering og mindst mulige CO2 belastning. Vi kan glæde os over, at Brandsikkerhedskravene øges, så sikkerheden for personer og gods tilgodeses.
Sådan har det været længe – og det er godt.
Men når man kikker ud af vinduet, ser man køernes konsekvenser i form af væsentligt øget CO2, og en tiltagende forringelse af sikkerheden for personer, gods og materiel.
Sådan har det været længe – urimeligt længe.
Hvorfor stiller man ikke de samme lovmæssige krav om ændring til det bedre, når det gælder trafikken.
Jobsøgende bruger det parameter, om man bor syd eller nord for Vejlefjordbroen, som afgørende for, om man vil søge et givet job.
Sådan har det været længe – urimeligt længe.
Virksomhederne overvejer placering i forhold til fremkommelighed. Derfor er der nu andre kommuner og områder, der har stor succes med erhvervslokalisering.
Sådan har det været længe – urimeligt længe.
Løsningen ligger lige for
Ok, det koster jo penge at udvide motorveje – men i Vejlefjordbroens tilfælde bør det kunne gøres for midler, der er til at overse.
Løsningen ligger lige for. Få broen stribet op med tre spor i hver retning – der er plads til det. Lav afstandsmarkeringer i vejbanen, sæt synsafskæmning op - og gør så strækningen mellem afkørsel Vejle Syd og Vejle Nord tresporet. Mod nord er der oven i købet meget plads at tage af i midterrabatten.
Jeg tør godt vove den påstand, at et sådant tiltag vil tage proppen ud af hullet, og skabe et bedre flow i trafikken. Lad et ingeniørfirma eller Vejdirektoratet udarbejde et forslag/projekt for sådan et anlægsarbejde, og lad os se, hvad det koster, så vi kan holde det op mod de samfundsmæssige omkostninger ved at lade være.
Vi har ventet længe – urimeligt længe på en løsning. Prøv at forestille jer situationen at skulle vente yderlige 3, 5 eller 7 år, inden der sker noget – og det bliver nok ikke bedre, når Herning-motorvejen kommer på.
Kl. er nu 14.45 og trafikken snegler sig stadig frem denne fredag eftermiddag – det vil den gøre længe – urimeligt længe."
Henry Dyrlund
GateWay E45 Danmarks Transport Center A/S
Vejle
[add:129]