Problemer for sneryddere
Vejdirektoratet har meddelt, at der efter deres opfattelse ikke længere er grundlag for at se på det øgede mandskabsforbrug til opretholdelse af beredskabet i forbindelse med vintertjeneste, oplyser DTL.
Det sker efter en overraskende nyfortolkning fra Rigspolitiets side om vinterkørsel – en nyfortolkning, der kan få store negative konsekvenser for de transportvirksomheder, der har indgået kontrakter om vintertjeneste.
Den nye tolkning indebærer, at chauffører, der udfører snerydning og saltning i weekender, for eksempel ikke må have kørt lastbil i de sidste dage op til weekenden.
De skal nemlig holde hvil i løbet af ugen for i givet fald at kunne udføre vintertjeneste i weekenden - et forhold, som transportvirksomhederne i sagens natur ikke har taget højde for i de fire-årige kontrakter, der er indgået med Vejdirektoratet og landets kommuner, da kontrakterne blev underskrevet.
Det var som bekendt, inden Rigspolitiet offentliggjorde sin nye tolkning.
Skuffede
»Det er helt urimeligt, at transportvirksomhederne selv skal dække eventuelle meromkostninger som følge af nyfortolkningen, fordi køre-hviletidsreglerne naturligvis skal overholdes også i forbindelse med vintertjeneste. Vi er skuffede over, at Vejdirektoratet ikke konstruktivt er indstillet på at se på den nye situation, der nu er opstået«, siger juridisk konsulent John Roy Vesterholm, DTL.
DTL opfordrer derfor transportvirksomheder, som får problemer med opfyldelsen af kontrakten, til at gøre Vejdirektoratet opmærksom på problemet og herefter rette henvendelse til deres brancheorganisation.
[add:143]