For meget grovfil og for lidt gulerod
"Branchen har dukket hovedet for længe, og DTL er nødt til at gøre en yderligere indsats for at blive synlig i samfundsdebatten.”
Det sagde DTL-formand Jørgen Egeskov Jensen i sin beretning på foreningens generalforsamling lørdag i Århus, hvor han kom ind på de mange politiske sager, organisationen har måttet slås med, først og fremmest på grund af alvorlig mangel på lydhørhed fra politisk side.
”Vi mærker dog en bedring i opfattelsen af vores erhverv, det er nok ved at gå op for politikere og embedsmænd, at vi har fået for meget grovfil og for lidt gulerod,” sagde Jørgen Egeskov Jensen.
Tiden er inde til handling
Formanden gav udtryk for det urimelige i, at man straffes meget hårdere end udenlandske transportører. Med stadig flere fremmede biler på danske veje er forskelsbehandlingen også konkurrenceforvridende.
”Gennem analyser og beregninger har DTL dokumenteret, at vores oplysninger er troværdige, så tiden er inde til handling nu,” sagde Jørgen Egeskov Jensen, som udtrykte tillid til, at transportministeren vil gøre en indsats for at rette op på skævhederne.
”Den danske transportbranche er nok den mest professionelle i verden, og skal gerne blive ved med at være det," sagde Jørgen Egeskov Jensen, som også roste transportministeren for hendes arbejde for Vejgodsstrategien, og for at støtte igangsættelsen af modulvogntogs-forsøgene.
Næstformandens ord
I sin beretning lagde næstformand Leo Jensen vægt på, hvor nødvendig DTL´s nye arbejdsgiverforening er.
”I løbet af få måneder fik vi en tredjedel af branchens arbejdsgiver-medlemmer, og vi øger stadig antallet,” sagde næstformanden, som mener at opsplitningen tjener DTL-medlemmerne bedst.
Leo Jensen tilføjede, at DTL ikke altid kan fortælle sine 3.300 medlemmer om alle politiske resultater, eller hvilke ligtorne man får fjernet fra lovgivningen - man er nødt til,at følge spillets regler om fortrolighed, for at kunne se den anden part i øjnene efter forhandlinger.
Apropos fortrolighed, kan det muligvis være årsagen til, at DTL ikke inviterede pressen med til generalforsamlingen i Arbejdsgiverforeningen, der blev afviklet lørdag eftermiddag.
Klimadebat og nye skatter
Leo Jensen gav udtryk for, at det er vigtigt, at politikerne ikke får placeret en for stor del af ansvaret for de klimatiske ændringer på transportsektoren i ind- og udland.
”Vi har et medansvar, men nogle politikere får julelys i øjnene, når de får øje på nye afgiftsmuligheder," sagde Leo Jensen. "For tiden indkradser staten omkring 50 mia. kr. i afgifter på person- og godstransport, eller tre gange så meget, som vi får igen som investeringer i infrastruktur og vejvedligehold, der kun beløber sig til 16 mia. kr.”
Næstformanden afsluttede sin beretning med at advare mod motorvejsbetaling og bompenge.