Raser over Maut-stigning
ITD raser over et forslag om endnu en stigning i den tyske vejskat, Mauten.
Den tyske trafikminister Tiefensee planlægger en stigning af vejskatten, erfarer ITD fra de tyske speditører og vognmandsorganisationer, DSLV og BGL. ITD forventer, at transporten på danske lastbiler vil blive ca. 150 - 200 mio. danske kroner dyrere om året, hvis forslaget vedtages.
Med denne nye varslede forhøjelse er der lagt op til en stigning pr. 1. januar 2009 på mellem 32 – 104 øre pr. kilometer, med den største stigning for de mindst miljøvenlige lastbiler.
Ude af proportioner
»Dette er fuldstændig ude af proportioner,« siger ITD’s formand Mogens Therkelsen, Padborg, »specielt set i lyset af, at den tyske trafikminister har annonceret en rekordindtjening på mauten i 2007 på 3,3 milliarder euro. Sammenlagt med de to foregående år, hvor mauten har været opkrævet, må indtjeningen være nået op på 8-9 milliarder euro i alt. En stor indtjening, som ikke har haft nogen synlig effekt på hverken den tyske jernbane- eller vejgodsinfrastruktur.«
»I stedet for nye mautstigninger har godstransporten i EU behov for, at Tyskland åbner for en bedre udnyttelse af det tyske vejnet,« mener Mogens Therkelsen.
Som et eksempel nævner han, at Tyskland hellere skulle bruge kræfter og penge på at indføre modulvogntog og indskrænke de tyske forbud mod kørsel om søndagen. Det vil gavne miljøet langt mere end nye og højere afgifter.
Appel til politikerne
Mogens Therkelsen appellerer til den tyske trafikminister om at tage ansvaret for Tyskland som et nødvendigt transitland i EU alvorligt og samarbejde i stedet for at modarbejde. Modarbejdet fremmer alene Tysklands egne interesser og svækker konkurrenceevnen samlet set i EU, og det er ikke meningen med et fællesskab, siger Mogens Therkelsen.
ITD-formanden appellerer også til de danske politikere om at få EU-kommissionen til at gribe ind over for Tysklands forsøg på at begrænse EU's konkurrenceevne og den frie vareudveksling. [add:15]