Kommissionens rolle misforstås
”Infrastruktur-kommissionens rapport er for slap og usammenhængende”.
Det mener Danske Regioner, som efterlyser forpligtigende mål for den trafikudvikling, vi ønsker frem til 2030, skriver Berlingske Tidende.
Danske Regioner opfordrer Folketinget til at udarbejde en såkaldt mobilitetsplan efter hollandsk forbillede med et forpligtende mål for, hvordan trafikken skal udvikle sig i fremtiden.
Nu kommer debatten
Dermed misforstår Danske Regioner kommissionens rolle, idet målet med den nu fremlagte rapport aldrig har været tænkt som en handlingsplan. Rapporten er alene et vink om forhold, som kommissionsmedlemmerne efter bedste evne mener, Folketing og Regering med fordel bør se nærmere på, før eller i forbindelse med udarbejdelsen af en plan for den kommende udvikling.
Identiske fodfejl
Allerede onsdag aften, altså dagen før kommissions-rapporten blev frigivet, tordnede flere kommentatorer fra DR TV og TV2 løs efter nogenlunde samme devise.
Mens DR valgte at fokusere på rapportens indhold om hovedstadstrafik-problematikken, refererede TV2 til, at kritikere af den endnu ikke offentliggjorte rapport, rasede over, at miljø- og klimahensyn nærmest ikke er nævnt i rapporten!
Det er noget sludder. Når kommissionen blandt andet peger på øget samspil mellem bane, skib og landevejstransport, er en af de vægtigste begrundelser netop miljøhensyn.
Når kommissionen videre slår på stortromme i forbindelse med afsnittet om intelligent trafikregulering, er både den primære og sekundære årsag miljøhensyn. Vi sparer tid, brændstof - og altså kolossale mængder CO2 udledning.
Så læs dog indenad
Det er lidt som at læse filmanmeldelser, skrevet af trestjernede kulturpaver, der godt nok ikke lige har haft tid til at se værket, men kender alt til instruktøren og skuespillerne i forvejen, så filmen må være noget lort, eller - bare helt vidunderlig.
Nok engang - meningen har aldrig været, at Infrastruktur-kommissionen skulle komme med en fiks og færdig masterplan. Bestillingen lød alene på fornuftige overvejelser, serveret før det egentlige arbejde igangsættes. [add:15]