DTL: Drop brugerbetaling på vejene
DTL gør nu op med tanken om, at fremtidens store infrastruktur-investeringer kun kan blive til virkelighed ved brugerbetaling. For staten har allerede pengene, mener DTL.
Ifølge DTL opkræver staten hvert eneste år over 30 milliarder kroner mere i skatter og afgifter på trafikområdet, end den bruger til vedligeholdelse af og investeringer i dansk transport-infrastruktur.
Brug halvdelen til investeringer
På baggrund af Infrastruktur-kommissionens anbefalinger mener DTL derfor, at det er på høje tid, at man begynder at bruge markant flere penge på infrastruktur i Danmark.
»Af de mindst 30 mia. i overskud hvert år bør vi bruge ca. halvdelen på nye investeringer og udbygning af infrastruktur. Vi skal i Danmark til at vænne os til at bruge markant flere penge på veje, jernbaner, kombiterminaler, havne og anden infrastruktur,« siger Erik Østergaard, der selv har været medlem af Infrastruktur- kommissionen.
Han mener, at politikerne skal droppe tanken om, at arbejdskraftens og godsets mobilitet skal være en indtægtskilde for staten.
»At danskerne kan komme på arbejde, og at der leveres gods til virksomheder, byggeri og forretninger, er en af de grene, det danske velfærdssamfund hviler på. Hvorfor skal det så ses som en indtægtskilde snarere end et helt nødvendigt investeringsobjekt?« spørger DTL-chefen.
DTL er enig i, at der skal bruges meget store milliardbeløb fremover på infrastruktur, og at der er brug for en efterfølgende debat om, hvordan det kan lade sig gøre, når den samlede og langsigtede investeringsplan ligger klar.
[add:57]