Heftig debat om modulvogntog
Debatten om 3F's krav om ekstra uddannelse til chauffører, der skal køre med modulvogntog, har affødt mange kommentarer. Kravet blev forleden fremsat af Leif Rasmussen, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Vi bringer her nogle af indlæggene:
Per Asp, Knudstrup skriver:
"For 8 år siden var jeg på demo-tur med en 25,25 kombination igennem Danmark. Turen startede i Frederikshavn og sluttede med at aflevere vogntoget ved Oslobåden i Københavns Havn en fredag kl. 1700.
De, der kender ruten, ved, at man skulle ind forbi Christiansborg for at komme ned til færgen og ved også, at der er en massiv trafik af cyklister der!
Ingen af os, der kørte kombinationen, var særligt erfarne chauffører, men på trods af dette var der INGEN problemer med at komme rundt med vogntoget !!!
Jeg kan kun give Claus Lynge (debatindlæg fra 3. januar, red.) og andre fortalere for modulvogntog ret i, at man IKKE skal deltage i debatten om dette med mindre man har indsigt i, hvad det er, man taler om!!
Per Asp
Kærvej 9, Knudstrup
8620 Kjellerup
Jens Amorsen, Jægerspris skriver:
"Nu må Leif Rasmussen og andre, der er så bange for "gigant-lastbiler" da snart tage sig sammen.
Der er jo bare tale om en lastbil, der er lidt længere end dem, der kører på vejene i dagens Danmark.
[add:38]
I Sverige kører de rundt overalt, også på små skovveje osv., og næsten alle vi andre, der har kørt på Sverige for få år tilbage, har kørt hjem med læs, hvor anhængeren var trukket ud til 2 x 5,40 meter.
Det vil sige, at man havde en totallængde på 22-23 meter, og det var sjældent noget andre overhovedet lagde mærke til.
En anhænger, der normalt er 8 meter, har en underlig drejegeometri, når den bliver 11 meter, men man kom da altid frem til trods for rundkørsler mv.
Jeg tror ikke, der er nogen steder, hvor man i dag kører med almindeligt vogntog, at man ikke ville kunne køre med et modulvogntog.
Dette er ikke skrevet, fordi jeg er tilhænger af modulvogntog, for jeg mener, at det eneste, det ender med, er, at man skal have meget mere gods med uden at få mere for det, men udelukkende fordi at nu er der snart for meget vrøvl fra nogle uvidende folk, der ikke har sat sig ordentligt ind i tingene."
Venlig hilsen
Jens Amorsen
Toftegaardsvej 50
3630 Jægerspris
Mikael Randløv, Birkerød skriver:
"Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken baggrund Leif Rasmussen har for at skrive "disse farlige lastbiler", når talen er på modulvogntog.
Under den klare forudsætning, at hvis 3F organiserer chauffører - og ikke bare folk med stort kørekort - er der for chaufførgruppens vedkommende ingen problemer med at køre med dem. At det kræver tilvænning er jo logisk; det gør det jo også, hvis man begynder at køre f. eks. med vindmøller (blokvogn).
Med venlig hilsen
Mikael Randløv
Nørrevang 25
3460 Birkerød
Jesper Nielsen, Næstved skriver:
[add:63]
Er Leif Rasmussen (3F) klar over, at størstedelen af de danske chauffører rent faktisk er voksne og erfarne folk. Og hvad med de danske chauffører, der allerede kører med 25 meter i Sverige ?
Jeg synes det er på tide, at 3F begynder at tænke, inden de udtaler sig. Og jo, jeg er selv medlem af 3F.
Med venlig hilsen
Jesper nielsen
Nyskovvej 17
4700 Næstved