Advarsel mod østaftalen
»Med udsigt til et politisk forlig om en forlængelse af den såkaldte østaftale advarer HTSI mod, at transporterhvervets ønske om fair betingelser i forhold til konkurrenter i andre EU-lande atter bliver tilsidesat.«
Det siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra erhvervsorganisationen HTSI. Han understreger, at politikerne stadig har tid til at rette op på de urimelige forhold, da forhandlingerne fortsat er i gang.
HTSI har netop sendt et brev til beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen, hvor man gør opmærksom på organisationens holdning.
[add:17]
»Forliget tegner til at indebære en treårig forlængelse af den gældende østaftale, der udløber den 1. maj. I uændret form vil det fastholde begrænsningerne for østeuropæisk arbejdskraft, der ønsker at arbejde i Danmark.
Det vil i givet fald betyde, at danske transportvirksomheder tvinges til at flytte til udlandet for at kunne betjene deres danske kunder i Danmark med internationale transporter,« siger Jesper Højte Stenbæk.
Forringet konkurrenceevne
Forskelsbehandlingen af transportvirksomhederne skyldes, at den gældende aftale efter Udlændingestyrelsens opfattelse ikke omfatter internationale transportarbejdere.
»Hermed kan danske transportvirksomheder, der i vidt omfang mangler arbejdskraft, ikke bruge chauffører fra østlandene på danske biler i den korte tid, hvor de befinder sig i Danmark - heller ikke selv om de arbejder på en dansk overenskomst. På grund af denne 'forglemmelse' bliver danske transport-virksomheders konkurrencekraft mærkbart forringet.
Vi forstår ganske enkelt ikke, at danske myndigheder vil stille danske transportvirksomheder ringere end virksomheder i de øvrige EU-lande,« siger Jesper Højte Stenbæk.