23948sdkhjf

Højresvingsulykker: Begge parter har ansvar

Gårsdagens debatindlæg fra Leif Madsen, Dybvad om højresvingsulykker har fået Jens Ole Juhler, Kolding til at sende denne kommentar:

“Jeg tror, at Leif Madsen har fat i den rigtige del af det arbejde, der burde gøres for at forebygge de meget kedelige ulykker ved højresvingende lastbiler.

Jeg har selv kørt eksport i 19 år, det er dog 18 år siden, men husker mange af de kampagner, som har været gennemført for trafiksikkerhedens skyld, og hvilke der har givet mest respons.

Det har aldrig været ved at tage ansvaret fra den ene (cyklisten) og give den anden skylden (chaufføren), men der hvor begge parter har fået et ansvar.

Jeg vil igen påpege, at det kun er danske og hollandske lastbiler, der er forsynet med de ekstra spejle. Det kan være med til at give en falsk tryghed, men jeg tror i øvrigt også, at der kan monteres så mange spejle man vil, når cyklister bruger alle deres evner på at komme "først" over krydset eller bare fastholde "chaufføren skal jo se mig".

Kursus for skoleelever

Hvordan kan en cyklist komme ind under trailerens hjul? Lastbilen er jo påbegyndt højresvingningen og kommet langt frem. Cyklister må vel også se sig for, eller?

Ja, man kan jo også bare holde på sin ret til at komme "først", men hvorhen?

I Sønderjylland vil Færdselssikkerhedsråd og EUC Syd igen i år fortsætte trafikkursus for skolernes 5. årgang, hvor der sættes fokus på lastbilernes drejeradius og bremselængde. 3F bakker i øvrigt også aktivt op om denne aktivitet.

Jeg tror, at det er vigtigt, at det er på et så tidligt et tidspunkt som 5. skoleår, arbejdet med forebyggelses- og oplysningsarbejdet om de forskellige farlige situationer, der kan opstå i trafikken, begynder, og samtidig måden hvorpå det vises, sætter sit indtryk."

Jens Ole Juhler
Platinvej
6000 Kolding

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063