Debat: Kommentarer til 3F
Gårsdagens artikel om de kommende køre-hviletidsregler, som 3F påpegede var til for at beskytte chaufførerne, har kastet flere kommentarer af sig. Blandt andet fra vognmand Tage Bonke, der skriver:
»Ja, det kan godt være, at det er til at beskytte chaufførerne, men jeg tror, at det stresser dem yderligere. De skal nå endnu mere i deres rådighedstid samt vide, at de skal holde stille i mindst 11 timer, og hvad skal de tilbringe den tid med?
Nu skal I jo huske på, at de chauffører, der bor i deres biler, ikke skal hente børn fra børnehave/vuggestue m.m. samt køre dem til sportsaktiviteter. Nok ikke fordi de ikke vil, men de er af naturlige årsager afskåret fra den slags.
Gennemsnitsmennesket sover 7-8 timer i døgnet, hvilket vil sige, at man har 3-4 timer ud over hvilet til at foretage sig andre ting. Og her vil jeg sige, at der er næppe biografer, teater, mulighed for sport eller lignende de steder, man kan holde og sove.
Man skal være glad for at holde et sted, hvor der er bad/toilet og evt. spisefaciliteter. Der er også [add:15]den hage ved det, at eksportchauffører kommer til at køre endnu tidligere hjemmefra for til gengæld at komme senere hjem sidst på ugen. Jo jo, 3F - det beskytter, igen et udtryk for, at nogen ikke helt ved, hvordan tingene foregår.«
Tage Bonke Transport
Brentedalen 6B
2635 Ishøj
Vognmand Claus Lynge har også forfattet nogle linjer til debatten:
»Det må da snart gå op for 3F, at det på den ene eller anden måde vil betyde, at man skal holde længere tid, og at det med, at det er for at beskytte chaufføren, er uden relation til det virkelige liv ude på vejene. Mener 3F virkelig, at det højner trafiksikkerheden, at man nu skal holde en time mere? Hvem siger, at man kan sove en time mere?
Dette tiltag føles mere som øget modstand fra politikerne mod denne branche. Endnu en perspektivløs hovsaløsning, hvor man fokuserer på at begrænse i stedet for at udvikle.
Jeg støtter op om FDL og Eksportchaufførernes Landsklub. Hvornår er det nok?«
Claus Lynge
Stationsmestervej 67
9200 Aalborg SV
Bo Kjærgaard har sendt denne kommentar:
»Det er da helt tydeligt, at hr. Leif Rasmussen ikke selv er chauffør og nok ikke har været det de sidste mange år. Det er jo efterhånden sådan, at man som eksportchauffør skal holde mere stille, end man kører. Tag nu hovedet ud af den osteklokke, du er i, hr. Rasmussen, og kom tilbage til den virkelige verden.
Det eneste rigtige er en hvileperiode på mindst 10 timer, som kan deles i tre, og eneste krav er, at en periode mindst skal være på to timer. Hvis hr. Rasmussen skulle bruge sin energi på noget nyttigt, så tag fat om længdebestemmelser, så der kan blive plads til et bedre førerhus.
Det vil nok gøre de mange tvungne hvil lidt nemmere at kapere, for de hundehuse vi har i dag må man vel ikke engang huse straffefanger i!«
Bo Kjærgaard
Valdemarsvej 7, st. t.v.
8900 Randers