23948sdkhjf

Debat: Kommentarer til højresvingsulykker

Scanias debatindlæg om højresvingsulykker v/ informationschef Mikael Friis har affødt et par kommentarer. Michael Nordland skriver blandt andet:

»Jeg er uenig med Mikael Friis i, at man må klare sig med de midler, man har i dag, og så afvente færdselslovgivningens ændring til noget, som man må håbe eller tro er bedre. Det ændrer stadig ikke på, at alle, uanset trafikmiddel, har et ansvar, også de kvinder, som åbenlyst er overrepræsenteret i ulykkerne.

Alle kan sætte sig op på en cykel i dag og begive sig ud i trafikken. Der mangler en oplysning og uddannelse af trafikanter på cykel, da disse ikke er i stand til at læse trafikmønsteret og derfor bringer sig selv og andre i fare, fordi de ikke er i stand til at se, hvad det næste, der sker, er.

Det nytter heller ikke at sige, at færdselsloven gælder, således at en chauffør skal holde tilbage, det gør han jo, hvis han kan se cyklen. Færdselsloven gælder alle, men stadig ser man dagligt ulykker, fordi folk misforstår eller fejlfortolker hinandens signaler. Loven er klar, men ansvaret er stadig ens eget.

I min dagligdag arbejder jeg ud fra devisen, at hvis ting går galt, må vi forsøge at ændre og finde løsninger, så det ikke sker igen, vi fik således [add:15]også spejle og kameraer, men stadig sker ulykkerne. Fik vi nogen cyklistkampagne i samme omgang? Nej den har aldrig været der.«

Michael Nordland
Dæmningen 29
2500 Valby

Christian Jensen, næstformand i FDL, har sendt denne kommentar:

»Der skal ikke herske nogen som helst tvivl om min egen og FDL's indstilling til de tragiske højresvingsulykker. Uanset skyld er hver eneste en af dem en for meget.

Når dette er sagt, så mener jeg ikke at kunne erindre, at en eneste fra vognmandskredse eller organisationer eller chaufførhold har sagt, at det er cyklisternes skyld.

Det, der er sagt, er vist alene kun, at mange af uheldene i langt de fleste tilfælde kunne have været undgået, dersom cyklisterne havde haft nogle andre færdselsregler at agere efter. I det daglige synes det ofte, at cyklister kører efter et helt andet sæt regler end de øvrige trafikanter.

Derfor hjælper endnu to eller tre spejle mere ikke en døjt. Det, der skal til, er ændrede regler i de skæbnesvangre kryds, regler, der separerer cyklisterne fra selve krydset med overgang f.eks, sammen med fodgængerovergange i samme kryds.

Men det er også vigtigt, at debatten sætter cyklistens pligter og adfærd i focus. Cyklisten og i øvrigt de andre kategorier af bløde trafikanter skal ikke længere have den opfattelse, at de bare kan mose afsted ude i trafikken. Men det giver lovgivningen dem jo opfattelsen af, at de bare kan. Og derfor er det lovgivningen, der skal laves om.«

Christian Jensen, næstformand i FDL
Gerå Engvej 65
9340 Asaa

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062