Ny stærk Volvo-motor
Volvo Lastvogne præsenterede i går en opgraderet udgave af Volvo FH16, der blandt andet er udstyret med den nye D16E-motor med en effekt på 660 hk og et moment på 3100 Nm. Alternativt tilbydes motoren med 580 hk og 2800 Nm.
Volvo oplyser, at 90 procent af drejningsmomentet er tilgængeligt inden for ca. 2 sekunder i maksimum-momentområdet.
Helt nyt topstykke
For at kunne nå en effekt på 660 hk har D16E gennemgået en række konstruktions-forbedringer.
Den dieseldrevne 6-cylindrede rækkemotor på 16,1 liter har et helt nyt topstykke i fuld længde, overliggende knastaksel, fire ventiler pr. cylinder og elektronisk styrede enhedsinjektorer.
Lavt støjniveau
Motoren er udstyret med en ny turbo samt ladeluftkøler. Den har et lavt støjniveau, hvilket reducerer behovet for varmeøgende lydisolering. Transmissionen er placeret bagest på motoren, hvilket giver en kompakt og lydløs konstruktion, der sparer vægt.
D16E opfylder Euro 4 normerne ved hjælp af SCR-katalysator og AdBlue.
Kraftig motorbremse
[pic:9334]Med den nyudviklede motorbremse VEB+ (ny generation af Volvo Engine Brake) er bremseeffekten øget med 15 procent til 425 kW i forhold til tidligere.
Også EBS-skivebremsesystemet er blevet opgraderet. F.eks. gør funktionen ”Hill Start Aid” det lettere at starte med tung last ved foden af en bakke. Bremsen er slået til ved starten og løsnes automatisk, når motoren afgiver tilstrækkeligt moment.
I-Shift som standard
Den tilpassede drivline omfatter Volvos intelligente gearkasse I-Shift med kapacitet til den nye motor og totalvægte på 60 tons og derover.
I-Shift er standard i kombination med 660 hk-motoren. I-Shift er en 12-trins elektronisk styret mekanisk split- og rangegearkasse, som er konstrueret til automatgearskifte.
Til lange vogntog
Volvo oplyser, at den nye lastbil er bygget til at opfylde fremtidens krav – længere køretøjskombinationer med højere totalvægte – og passer dermed godt til 25,25 meters vogntog.
I næste nummer af Lastbil Magasinet (nr. 3-2006) bringer vi en baggrundsartikel om den opgraderede FH16.