Debat: Mere om højresvingsulykker
Debatlysten omkring højresvingsulykker og cyklister er stadig meget stor, vi bringer uddrag:
Michael Nordland, skriver:
Afskærm cykelsti fra vej i højresving med rækværk, før cykelstien rundt om hjørnet, og videre frem sammen med fodgængerovergangen.
Cyklisten kan herefter ses ud af forruden, og hastigheden på cyklerne kommer ned. Som nu kommer cyklerne i »bedstemor-tempo« og »grønne bude tempo« i en skøn forvirring, og ofte uden lys på. En cykel uden lys mellem andre trafikanter i mørkt, regnfuldt vejr eller morgengry i klar frost, er ikke til at se i spejle, og heller ikke i monitor.
Strengere straf? Der findes ingen strengere straf end at køre et andet menneske ihjel!
Michael Nordland
Dæmningen 29
2500 Valby
Lars Alstrup, skriver:
Hvis der skal gøres noget her og nu, som vil virke fra dag til dag, burde man lave ubetinget vigepligt for cyklister på samtlige gadehjørner.
Det burde snart være bevist, at det ikke hjælper med flere spejle eller kamera. Vigepligten er driftsikker, da cyklisterne bedre kan se os, end vi kan se dem.
Kære politikere, få dog snart øjnene op. Jeg tror alle i branchen vil være med til at køre en forsøgs periode, for at prøve at gøre noget. Jeg tror på en effektiv virkning med ubetinget vigepligt.
Alstrup
Fjordvænget 33 Rødding
7860 Spøttrup
[add:15]
Poul Petersen skriver:
Det er muligt, spejlene er indstillet forkert, det vil jeg ikke afvise.
Det der undrer mig er, at en bilinspektør kan sige, at spejlene er indstillet forkert som der er sagt om en af de seneste ulykker med højresving
Udtaler den enkelte bilinspektør sig ved at sætte sig ind og kikke i spejlene ? Hvis det er sådan, det foregår, vil jeg sætte spørgsmålstegn ved rigtigheden af dette, da spejlene skal være indstillet efter den enkelte chauffør.
Poul Petersen
Industrivej 17
6580 Vamdrup
Claus Nielsen skriver:
Jeg ved ,hvad det har kostet vognmændene at montere cyklistspejle, nu taler man om kameraer og alarmer, og hvad ved jeg.
Hvorfor vil man ikke bare erkende, at den eneste løsning, som nogensinde vil virke 100 % er en løsning, hvor det bliver forbudt for cyklister at køre ind over en højresvingsbane samtidig med, at bilister har grønt. Og forbudt for billister at dreje til højre, samtidig med, at cyklister har grønt.
Lyskrydsene skal simpelhen indrettes med røde og grønne pile i højresvingsbaner og røde og grønne lys på cykelstierne.
På kort sigt en dyr løsning, men på lang sigt en løsning, som vil redde menneskeliv.
Claus Nielsen
Tunehøj 24
4000 Roskilde