23948sdkhjf

Debat: Højresvingsulykker

Redaktionen er druknet i kommentarer til de seneste dages omtale af højresvingsulykker. Vi bringer et udpluk:

Niels Steensen Greve har lavet dette svar til Carsten Hjorths "Top-8" over årsager til ulykker, som vi bragte tirsdag:

»Som svar kan jeg sige følgende:

1. Håndfri installation kan afhjælpe dette. Et enkelt tryk og opmærksomheden er tilbage på vejen. Telefoner kan ikke forbydes, da de er et uundværligt instrument i vores hverdag.

2. Vores veje passer glimrende til vores fart.

3. Ikke noget problem, da trafikken altid står stille i disse situationer.

4. Med de nye bødetakster er jeg overbevist om, at alle overholder reglerne. Får masser af søvn m.m.

5. Jeg tror at alle kender deres bil så godt at dette kan gøres uden at kigge. Selv kan jeg finde samtlige knapper i min bil uden at skulle se efter.

6. Svært at undgå. Men vi skal dog ikke vende hovedet, da vi har et glimrende udsyn i vores spejle.

7. Kører en lastbil 80 km/t og bliver overhalet af en, der kører 90 km/t, er der intet hasarderet i dette, da det vil tage sin tid.

8. Da alle næsten har navigation i bilen, som også er stemmestyret er dette vist ikke relevant.

Jeg tror, at det største problem i trafikken er vores med-trafikanter, som tit er meget uerfarne. Gang på gang ser jeg bilister, der har travlt med andet end at køre bil. Det er så nemt at give lastbilfolket skylden, men da jeg kører i København hver dag, ser jeg masser af eksemler på dette. Næsten hver dag tænker jeg, at jeg skulle have en transport- eller justitsminister med ud at køre. Eller bare en betjent fra færdselspolitiet, så de kunne opleve virkeligheden.«

Niels Steensen Greve
Kong Svends Vænge 33
2765 Smørum

[add:17]

Vognmand Christian Jensen fra Asaa tegner sin og FDL's holdning med denne kommentar:

»Nej, hårdere straffe hjælper ikke. Vi ser gerne , at man interesserer sig ganske anderledes for cyklisternes egen gøren og laden i trafikken. Ikke for at hænge hatten på cyklisterne, men kun for deres egen skyld at deltage i problemets løsning.

Set med vore/mine øjne skal der ske ændringer i færdselsloven således, at cyklisterne på lige fod med andre trafikanter har et ansvar for sig selv og i særdeleshed over for andre i trafikken.

Det kan nu engang ikke hjælpe, at vi har en færdselslov, der fritager en stor gruppe for medansvar og som derved lulles i søvn i den tro, at det er alle andre, der drager omsorg for deres sikkerhed, så de "trygt" kan køre ud i trafikken med hovedet under armen og så lade alle andre tage skylden derfor.

Men hvad gavner det en cyklist at have retten på sin side, hvis man må må bøde med sit liv. Nej, ansvaret for sig selv og andre skal tilbage til de bløde trafikanter på lige fod med alle andre.«

Christian Jensen
Gerå Engvej 65
9340 Asaa

»Cyklister og fodgængere - har de slet ikke noget ansvar? De kan bare køre eller gå, som de har lyst. Chaufføren skal være på vagt hele tiden, og hvis der sker en ulykke, er det altid chaufføren, der skal straffes, hvis der blev lavet en lov, der forpligter cyklisterne til at have et ansvar.«

Leif Kristoffersen
Præstøvej 46 C
4640 Fakse

»Nu kan det jo være, at man skulle lære dem på cykel at kigge sig for. Måske de skulle tage lidt mere hynsyn til sig selv og andre - det kunne også være en løsning.«

Claus Bjerregaard
Bredgade 112
6920 Videbæk

»Nu har vi hørt om ulykker utrolig meget her det sidste stykke tid. Det er utroligt, synes jeg, at det altid er lastbilchaufførernes skyld. Hvad med de uopmærksomme cyklister, som tror de er fredet, fordi det i hvert fald ikke er dem der skal holde tilbage, men hvad mon de egentlig kan bruge det til, når de enten ligger døde eller hårdt kvæstet under lastbilen?

Måske nogle ubetingede vigepligter for cyklister kunne være en ide - i hvert fald i de større kryds. Det kunne måske redde nogle liv og sætte antallet af ulykker lidt ned, så ansvaret ikke kun hænger på chaufførerne hver gang...«

M. Laursen
Nibevej 28
9640 Farsø

»Det er på tide at vognmændene tager bladet fra munden. Der tages ikke hensyn til, at traffiken er steget voldsomt i de sidste 5 år, og ikke mindst i Storkøbenhavn. Der køres som sindsygt af alle plus det faktum, at cyklister og fodgængere ikke respekterer spærreflader, rødt lys mv.

Vi oplever, at hvis vi skal være de flinke i trafikken, så kommer vi ingen vegne, derfor skal der tages fat på hele problemstillingen om det at køre i storbyer som København. Det er ikke kun de store vogne, som er problemet, hele vejføringen med krydsende cykelstier, fortove m.v.

Men det er som det plejer at være - vognmændene er nemme at hænge ud, og politikerne kan så få et pusterum, da medier m.v. skælder ud på os og gør os til syndebuk. Men de, som mener, at der skal gøres noget radikalt, kan bare sige, hvor regningen skal sendes hen, eller hvis vi skal holde os ude af byerne, så kan butikkerne hente deres varer ude på store rastepladser. Det kunne være spændende at se, hvordan det ville gå.

Nej, det ville ikke gå, men det starter med, at forbrugerne lægger pres på politikerne og siger, at de gerne vil betale den pris, der skal til for at løse det problem, som ligger i, at vogne bliver større og større på grund af, at det skal være billigere og billigere at levere varer ud.

Forbrugerne går hele tiden efter det billigste tilbud uden hensyntagen til, om varen er leveret miljø- og sikkerhedsmæssigt korrekt. Start der og se, hvad folket vil, og lad os så høre, om de vil betale prisen, hvis varen stiger 3-5% generelt.

Det er korrekt, at strengere straffe ikke vil hjælpe. Der er ikke en eneste, som ønsker at blive udsat for det frygtelige at køre nogen ihjel, det ligger 100 procent fast. Men vi risikerer, at der ikke er nogen, der vil påtage sig jobbet som distributionschauffører, hvis de personligt bliver gjort til syndebuk i denne kedelige sag. Jeg har før lavet et indlæg, hvor jeg netop mente, at der var alt for mange spejle - monitorer osv., som der skal ses i. Jeg køre selv til tider og må indrømme, at det er rigtigt mange ting, der skal holdes øje med, og det kan være svært at holde 100 procent fokus på alt i forbindelse med højresving, da der skal ses frem til venstre osv.«

Steen Gjelstrup
Silovej 22
2690 Karlslunde

»En lille strøtanke. Er det kun i Danmark, disse tragiske ulykker sker? Hvad bruges der af udstyr, der virker i andre lande? Det kan ikke passe, at vi skal opfinde den dybe tallerken igen, nogen må have bare lidt mere erfaring, end det er tilfældet med danske politikere, der bare råber strengere straffe. Det er sgu da ikke noget, man gør med vilje.«

Morten Dyhm
Bjertrup Skovvej 9
8362 Hørning

»Der køres for stærkt, snak i mobiltelefon, alt for mange er uopmærksomme, der køres alt for tæt, de udenlandske lastbiler kører helt vildt. Mange ulykker kunne undgås, hvis politiet gav bøder for fart og for tæt kørsel, samt snak i mobiltelefon. Der skal især strammes op over for de udenlandske lastbiler - det hører ingen steder hjemme, sådan som de kører.«

Kent Jensen
Tjørne Alle 9, Vejrup
6740 Bramming

»Der er kun én, der er ansvarlig for færdselsikkerheden, og det er den person, der sidder bag rattet i en lastbil. Jeg er netop stoppet som chauffør efter 30 år på landevejen, hvoraf jeg har kørt de 15 år i det indre København. Der er 3 punkter, som er meget væsentlige for at undgå højresvingsulykker. 1: Koncentration. 2: Du skal kun kikke i de højre spejle konstant ved højresving. 3: Sidst, men ikke mindst - hold vinduer og spejle rene hele tiden. Der er mange, der ikke kan se en pind både, når de kører fremad, og når de skal bakke - særligt på denne årstid. En gummiskraber og en sprayflaske med sprinklervæske er super, og det tager så lidt tid at gøre, gerne flere gange om dagen, så ser man lysere på det hele uden problemer. Prøv det.«

Jørgen Jensen
Bagervænget 11
4241 Vemmelev

»Min kommentar til disse nye tiltag til mere elektronik osv. må være, at vi har rigeligt af elektronik i bilerne som det er i dag. Mere elektronik vil bare være med til at forvirre chaufførerne mere. Grunden til disse grimme ulykker ligger begravet i en blanding af mange ting - bl.a. har flere af vores chauffører givet udtryk for, at de nye spejle forvirrer mere, end de gør gavn. Jeg har da også selv været ude at køre, efter spejlene er monteret, og finder selv, at det er et redskab, som man skal vænne sig til at bruge rigtigt. Men det største problem i denne sag er cyklisterne - de herrer la Cour Sell og Nonbo skulle virkelig prøve at tage en tur ind i det område i Kbh. K, hvor vi dagligt kører rundt med 6 fragtbiler, og nærstudere cyklisternes opførsel. 9 ud af ti kører med hoved under armen som man siger.

En dag her i efteråret havde jeg på min vej handlet, og jeg havde lovet min søn at købe melon med hjem, hvilket jeg gjorde. Der skete bare det, at da jeg holdt for rødt for at svinge til højre helt inde ved kantstenen kommer der pludselig en herre på cykel med et barn bagpå og en foran støttende halvt med benet på fortovet masende op på siden af mig og kigger op i kabinen til mig på en meget sur måde. Det resulterer i, at jeg bliver holdende, til han har svinget, før jeg fortsætter. Længere nede af vejen holder jeg ind og tager melonen til min søn og lægger under højre baghjul og kører lidt frem. Da cyklisten kommer forbi, får jeg ham stoppet under store protester og viser ham melonen og gør ham opmærksom på, at melonen faktisk lige så godt kunne havde været et af hans børn. Først da begyndte han faktisk at tænke sig om, og vi fik en længere sludder om måden at begærde sig i trafikken på, og han lovede mig at tænke sig om i fremtiden, så selvom min søn ikke fik melon den dag, var pengene til melonen givet rigtigt godt ud og jeg gør det gladeligt igen, men der, hvor jeg vil hen, er, at der skal ske en markant holdningsændring hos cyklisterne, og det sker kun ved massive kampagner og masser af dem.

Det er noget, som jo kun koster penge. Vi skal jo lige huske, at vi kan købe kampagner resten af år 2006 for mindre af, hvad en cyklists liv er værd. Til sidst, men ikke mindst, skal vi jo ikke glemme chaufførerne. Jo tak, et hak i kørekortet, hvis man snakker håndholdt mobil, hvilket jeg ser dagligt mange gange. Med hensyn til strengere straffe - det duer bare ikke, Danmark går snart i stå med alle de tiltag, der får chaufførerne til at flygte fra branchen.«

Vognmand Ole Krümmelbein, OK Transport
Industrisvinget 2
2605 brøndby

»Det er da forfærdeligt med højresvingsulykker, men højere straf? Nej, ikke til chaufføren. Cyklister må lære at se sig bedre for, jeg har selv været udsat for, at der var højresvingsbane med grønt lys, og drønende lige ud for rødt lys kom en cyklist. Havde jeg ikke haft en med den dag var det også sket dér. Samtidig må cyklisterne lære, at det ikke er i alle lande, at det er påbudt med cyklistspejle. Så på en måde er det en falsk tryghed, når man opreklamerer, at man har cyklistspejle.«

Lene Thomsen
Stagehøjvej 15
6330 Padborg

»Jeg synes også, at det ville være en god ide at montere kameraer i lastbilerne, men så kommer vi jo til det tilbagevendende spørgsmål: Hvem skal betale? Ja, det skal vognmanden jo. Men her kunne man jo så sige, at hvorfor går staten ikke ind og siger: Jamen vi betaler for eftermontering, og vi betaler også for det i fremtiden, for vi sparer jo penge på en anden konto.

Nej, jeg tror ikke på, at sådan noget nogensinde sker, men det kunne jo være et flot signal at sende, både til et meget udskældt erhverv og til befolkningen, om, at vi tager det her alvorligt og vil gerne hjælpe.

En anden ting kunne jo være at gøre det ulovligt for cyklister at overhale indenom og give dem bøder i samme størrelsesorden som chauffører og vognmænd får for mindre forseelser.«

Michael Westergaard
Søndergade 30
6520 Toftlund

»Hallo hallo, nu er det snart slut med, hvad 3F og diverse skal komme med. Der var mange af os, der sagde, at det ikke hjælper noget med de spejle, så længe de dumme cyklister ikke fatter, at det er dumt at holde på sin ret. Giv dem dog de sammme bøder på samme måde, som vi får for en lille forseelse. Det vil sige en mindste bøde på 9.000 kr. - så må vi håbe, at det hjælper.«

Per Olesen
Porsbølvej 3
6360 Tinglev

»Vedr. indlægget fra Kjeld H. Jensen onsdag. Det er sikkert meget godt at få flere spejlbaner op rundt omkring, montere cyklistkamera osv.

Problemet ligger måske bare et helt andet sted. Enhver, der kører lastbil, ved, hvor svært det er i denne tid at holde spejlene 100 procent rene med fugtige veje og samtidig også saltede, og hvordan det sprøjter fra dækkene op på vinduer og spejle. Kommer den lave irriterende sol så og står direkte i spejlene, kan det godt være svært at se en cyklist, før det måske er for sent.

Hvem kender ikke også det at køre frem i et lyskryds og få det grønne lys lige i spejlene, fordi lysmasten står mellem kørebane og cykelsti? Hørte i lokalradioen tirsdag morgen, at politiet havde uddelt lygter til cyklister uden lys på. Det forbavsede mig så meget at høre, at de havde haft 600 sæt lygter med, og at de ikke havde nok til alle. Ikke for at fraskrive chaufførerne alt ansvar, men mon ikke cyklisterne også kan vise lidt hensyn?«

Ib Clemmensen
Østervænge 5
6630 Rødding

»Intet er for dyrt, hvis det kan spare på uheld eller menneskeliv/tilskadekomne. Men uanset hvor mange spejle/kameraer, der bliver monteret, kan det ikke undgås, at der sker uheld. For alt kan gå i stykker, både spejle og kameraer.

Angående indstilling af spejle/kameraer, tåler de ikke ret stort puf, så er indstillingen forkert. Hvis ikke man får cyklisterne til at forstå, at de skal følge med i trafikken vil der ikke kunne undgås ret mange uheld.

Man kan godt nok ikke få børn til at følge med i trafikken. For jo flere spejle/kameraer, der bliver monteret, jo mindre kan man se. Der kan også monteres så meget, at man tror, alt skal kunne ses. Alt i alt skal chauffører og cyklister sammen forsøge at undgå uheld.«

Tage Pedersen
Navervej 17
6800 Varde

»Simpelthen: Vend cyklisttrafikken, således at de følger fodgængerne - så kan de ses forfra!

Det koster 0 kroner.«

Ulrik Frederiksen, HFR Rødekro A/S
Østergade 11
6230 Rødekro

»Vores "kære" politikere har som sædvanligt glemt at tage nathuen af! Hvad skulle det hjælpe at sætte strafferammerne op? Tror de selv på, at den stakkels chauffør, der har påkørt en cyklist, tænker på bødestørrelsen?

De skulle hellere tænke på at gøre cyklistkameraerne lovpligtige og så - eventuelt sammen med lastbilimportørerne - lave nogle kampagner for voksne i stil med de kampagner, der har kørt for skoler, der lærer folk lidt om lastbilers vilkår i trafikken.

Parker en lastbil i en højresvingsbås midt i myldretrafikken og tving så så mange cyklister som muligt op bag rattet og vis dem, hvordan verden ser ud fra en chaufførs vinkel.

Et andet tiltag kunne være at montere blinklys på siden af lastbilerne i stil med dem, de har i USA. Holder man som cyklist for rødt ved siden af en lastbil, så kan det være svært at se, om lastbilen skal dreje eller ej.

Noget skal der i hvert fald gøres, men at tro, man har fundet de vise sten ved hjælp af forhøjede bødetakster, det er da politik på højeste plan!«

Karsten Schrøder
Sudanvej 8
2770 Kastrup

»Hvad tænker de på inde på Christiansborg?

Mit forslag til ministrene er at indføre et cykelkørekort. Efter en speedbådsulykke for et par år siden, kom justitsministeren straks med et forslag om førerbevis til speedbåd.

Hvorfor ikke gribe chancen og indføre et cykelkørekort? Og pålæg cyklisterne de samme store bøder for ikke at overholde færdselsloven.

Jeg er sikker på, at det hurtigt vil vise sig, at langt færre cyklister med cykelkørekort er involveret i ulykkerne.«

Vognmand Per Jensen
Industrimarken 6-8, Sørup
9530 Støvring

»Nej, spejl 2, 3 eller 4 gør det ikke, men jeg mener heller ikke, at et kamera med skærm kan stå alene, der bør bestemt knyttes sensorer til, der larmende fortæller, såfremt der er en person (eller genstand) inden for en afstand på 1-2 meter fra lastvognen/trækkeren (længde 5-6 meter).

Uden at tage stilling til chaufførens påpasselighed/opmærksomhed ved sit primære job - er der dog meget, der kan forstyrre den opmærksomhed. Og er blikket væk fra skærm/spejle blot 2-3 sekunder, så kan en cyklist let være inde i risikofeltet, når chaufføren bringer vognen ind i et højresving.

Hvis det bliver et krav i Danmark generelt, vil økonomien i et sådan krav maksimalt øge en ny lastvognspris med 2-3 procent. Og endnu lavere pris, hvis fabrikkerne går ind og tilbyder dette udstyr. At ændre færdselsloven eller ændre veje/cykelstier og andre ting er svært og bringer nok desværre også kun antallet af uheld meget lidt ned. Som desværre kun p.t. stiger og stiger.«

Per Quist
Vesterlundvej 22
8600 Silkeborg

[add:4]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078